FC Bludi se vydávají naplnit své diktátorské ambice do Grandfinále
V úterý 18. března se na Gymnáziu Matyáše Lercha v Brně uskutečnilo krajské kolo soutěže Prezentiáda. Šest dvou až tříčlenných týmů základních škol soutěžilo s prezentacemi na témata "V mojí režii" a "Plus a mínus". Vítězem se stal tým FC Bludi z Gymnázia TGM v Zastávce, který zaujal publikum a především porotu prezentací o diktaturách a postoupil tak do Grandfinále soutěže. To se bude konat 22. května v Mladé Boleslavi na Škoda Auto Vysoké škole.
Jako první se před publikum postavil tým Amonitky ze ZŠ Tyršova ve Slavkově u Brna. Ve své prezentaci se pomocí stroje času přenesly do roku 1805, kdy u Slavkova proběhla bitva tří císařů. Zaměřily se na nesmyslnost války a vyzvaly publikum k tomu, aby si vážilo, v jaké době a na jakém místě žije.
Druhým prezentujícím byl tým Impact z Gymnázia TGM v Zastávce. Jejich prezentace se zaměřila na české školství, jeho současnou podobu, ale také historii. Řeč byla o jeho plusech a mínusech – záplavě nových předmětů, příliš krátkých přestávkách a problémech učitelů, ale také o erasmu, rozvoji znalostí a široké nabídce studijních oborů. Podle členů Impactu je české školství na dobré úrovni, má jen určité nedostatky. A to, kterým směrem se bude ubírat, je jen na nás.
Tým Holky z 8.B ze ZŠ TGM v Moravských Budějovicích se zaměřil na svět makeupu. Hovořily o jeho kladech, jako je podpora sebevědomí a radost, kterou může přinášet, ale také o možných rizicích – nerealistických ideálech krásy, ekologických dopadech nebo nevhodném chemickém složení kosmetiky. Soutěžící i porota se shodli na tom, že není od věci se někdy namalovat, ale nic se nemá přehánět.
Následoval tým FC Bludi z Gymnázia TGM v Zastávce, který se věnoval tématu diktatur. Jejich prezentace vysvětlovala základní charakteristiky diktátorských režimů, význam cenzury a představila konkrétní totalitní státy a jejich vůdce. Bludi vyvolali v publiku řadu otázek a rozproudili zajímavou diskusi na téma autoritářských režimů. Na otázku “Chcete být diktátoři?”, kterou týmu položil porotce Radek Hegenbart, reagovali Bludi ambivalentně. Ocenili by moc, ale měli by špatný pocit z ubližování lidem.
Tým Shibal ze ZŠ TGM v Moravských Budějovicích předvedl interaktivní prezentaci o učení se cizích jazyků. Lidskou mysl přirovnal k nafukovacím balonkům, které je neustále potřeba přifukovat, jinak postupně vzduch vypustí. Shibalové představili výhody vícejazyčnosti a zároveň upozornili na úskalí spojená s učením nových jazyků. Celý sál se nakonec shodl na tom, že je důležité se jazyky učit. Ačkoli překonávání překážek, které při učení často v cestě stojí, nemusí být vždy příjemné, alespoň angličtina a němčina nebo španělština jsou podle nich základ.
Sérii prezentací zakončili Semeníci ze ZŠ TGM v Moravských Budějovicích, kteří se zabývali tématem počítačových her. Ve své prezentaci rozebrali pozitivní i negativní stránky hraní videoher – od zlepšení reflexů a jazykových dovedností až po rizika, jako je zhoršený spánkový režim, závislost či antisociální chování. Zmínili i výzkumy, které ukazují, kolik času děti tráví hraním her, a diskutovali o tom, jak herní dobu regulovat. Prezentaci zakončili myšlenkou, že hraní her je příjemná zábava pro odreagování, ale je důležité si nastavovat limity.
2. místo Amonitky (Základní škola, Slavkov u Brna) ve složení: Eliška Daňková, Michaela Svobodová, Eliška Tůmová
3. místo IMPACT (Gymnázium T. G. Masaryka, Zastávka) ve složení: Denisa Jelínková, Adéla Rosenbergerová, Zuzana Šindelářová