FC Bludi se vydávají naplnit své diktátorské ambice do Grandfinále

18.03.2025 | Štěpánka Horká | Soutěžní kola

V úterý 18. března se na Gymnáziu Matyáše Lercha v Brně uskutečnilo krajské kolo soutěže Prezentiáda. Šest dvou až tříčlenných týmů základních škol soutěžilo s prezentacemi na témata "V mojí režii" a "Plus a mínus". Vítězem se stal tým FC Bludi z Gymnázia TGM v Zastávce, který zaujal publikum a především porotu prezentací o diktaturách a postoupil tak do Grandfinále soutěže. To se bude konat 22. května v Mladé Boleslavi na Škoda Auto Vysoké škole.

Jako první se před publikum postavil tým Amonitky ze ZŠ Tyršova ve Slavkově u Brna. Ve své prezentaci se pomocí stroje času přenesly do roku 1805, kdy u Slavkova proběhla bitva tří císařů. Zaměřily se na nesmyslnost války a vyzvaly publikum k tomu, aby si vážilo, v jaké době a na jakém místě žije.

Druhým prezentujícím byl tým Impact z Gymnázia TGM v Zastávce. Jejich prezentace se zaměřila na české školství, jeho současnou podobu, ale také historii. Řeč byla o jeho plusech a mínusech – záplavě nových předmětů, příliš krátkých přestávkách a problémech učitelů, ale také o erasmu, rozvoji znalostí a široké nabídce studijních oborů. Podle členů Impactu je české školství na dobré úrovni, má jen určité nedostatky. A to, kterým směrem se bude ubírat, je jen na nás.

Tým Holky z 8.B ze ZŠ TGM v Moravských Budějovicích se zaměřil na svět makeupu. Hovořily o jeho kladech, jako je podpora sebevědomí a radost, kterou může přinášet, ale také o možných rizicích – nerealistických ideálech krásy, ekologických dopadech nebo nevhodném chemickém složení kosmetiky. Soutěžící i porota se shodli na tom, že není od věci se někdy namalovat, ale nic se nemá přehánět.

Následoval tým FC Bludi z Gymnázia TGM v Zastávce, který se věnoval tématu diktatur. Jejich prezentace vysvětlovala základní charakteristiky diktátorských režimů, význam cenzury a představila konkrétní totalitní státy a jejich vůdce. Bludi vyvolali v publiku řadu otázek a rozproudili zajímavou diskusi na téma autoritářských režimů. Na otázku “Chcete být diktátoři?”, kterou týmu položil porotce Radek Hegenbart, reagovali Bludi ambivalentně. Ocenili by moc, ale měli by špatný pocit z ubližování lidem.

Tým Shibal ze ZŠ TGM v Moravských Budějovicích předvedl interaktivní prezentaci o učení se cizích jazyků. Lidskou mysl přirovnal k nafukovacím balonkům, které je neustále potřeba přifukovat, jinak postupně vzduch vypustí. Shibalové představili výhody vícejazyčnosti a zároveň upozornili na úskalí spojená s učením nových jazyků. Celý sál se nakonec shodl na tom, že je důležité se jazyky učit. Ačkoli překonávání překážek, které při učení často v cestě stojí, nemusí být vždy příjemné, alespoň angličtina a němčina nebo španělština jsou podle nich základ.

Sérii prezentací zakončili Semeníci ze ZŠ TGM v Moravských Budějovicích, kteří se zabývali tématem počítačových her. Ve své prezentaci rozebrali pozitivní i negativní stránky hraní videoher – od zlepšení reflexů a jazykových dovedností až po rizika, jako je zhoršený spánkový režim, závislost či antisociální chování. Zmínili i výzkumy, které ukazují, kolik času děti tráví hraním her, a diskutovali o tom, jak herní dobu regulovat. Prezentaci zakončili myšlenkou, že hraní her je příjemná zábava pro odreagování, ale je důležité si nastavovat limity.

1. místo FC Bludi (Gymnázium T. G. Masaryka, Zastávka) ve složení: Vítězslav Mikeš, Vojta Ševčík, Matěj Modl
2. místo Amonitky (Základní škola, Slavkov u Brna) ve složení: Eliška Daňková, Michaela Svobodová, Eliška Tůmová
3. místo IMPACT (Gymnázium T. G. Masaryka, Zastávka) ve složení: Denisa Jelínková, Adéla Rosenbergerová, Zuzana Šindelářová