Nominační kolo v malíku

23.01.2023 | Jolana Šlaufová | Soutěžní kola

Možná už jste se doslechli o letošní změně v zadání Nominačního kola. A možná kvůli tomu váháte, zda se vůbec přihlásit. Nemusíte ale zoufat, o nic složitého se nejedná a pevně věříme, že vás všechny tento článek uklidní a usnadní vám průchod úvodním kolem soutěže.

Zvědaví? Tak to nebudeme protahovat!

Co budete odevzdávat?

Prezentaci, která:

    • bude samozřejmě pěkně graficky zpracovaná. :)
    • bude mít název: PPT23_Název týmu. Název týmu logicky nahradíte… svým názvem týmu.
    • bude obsahovat naše upravené první a poslední slajdy.
      • Na prvním slajdu bude název týmu, kraj a škola
      • Na posledním slajdu bude název týmu a hlavní myšlenka o max 150 slovech.
    • bude ve formátu „.ppt“, „.pptx“, „.pdf“, „.exe“ nebo „.odp“ (uživatelé Canvy, Prezi a OrgPadu jsou speciální případ).
    • bude mít maximálně 150 MB.

Průvodní video, které:

    • se bude jmenovat PPT23_Název týmu (a opět, pokud váš název týmu není Název týmu, poslední část si přizpůsobte).
    • bude obsahovat představení, téma, cíl, jeho dosažení a hlavní myšlenku
    • bude ve formátu: „.mp4“, „.avi“ nebo „.mkv“.
    • bude mít délku maximálně 60 sekund a velikost maximálně 150 MB.

Pozn.: Video nemusí odevzdávat týmy, které si prošly Školním kolem – můžete tedy zkusit přemluvit svého učitele, aby Školní kolo uspořádal a povinnost odevzdat průvodní video pro vás nebude platit.

 

Kam věci odevzdávat? 

Přes tzv. profil týmu. Při registraci vašemu týmu přijde e-mail s odkazem na ten váš. Na tuto stránku poté do 3. března nahrajete jak průvodní video, tak prezentaci nahrajete. Výjimkou jsou poté soutěžící, kteří používají jiné prezentační programy (Canvu, OrgPad, Prezi apod.). Tyto týmy prezentaci odevzdají nasdílením jejich prezentace s právy pro úpravy na e-mail odevzdani@prezentiada.cz.

 

Co se bude hodnotit:

Grafické zpracování prezentace (50 % hodnocení) – Vizuální atraktivita, obsahová provázanost, logická ucelenost, vhodný poměr textové a grafické stránky, správně uvedené zdroje (ideálně v poznámkách u daného slajdu, na skrytém slajdu nebo na slajdu na úplném konci prezentace)

Zpracování průvodního videa (50 % hodnocení) – Jasně stanovený cíl prezentace a dobře nastíněná struktura jeho dosažení, originální pojetí tématu, správně definovaná hlavní myšlenka. U průvodního videa je důležité, že nehodnotíme ani formální stránku, ani váš projev. To znamená, že nám nezáleží na kvalitě videa (takže ho můžete točit i na telefon) stejně jako nám nezáleží na tom, co máte na sobě, jak moc gestikulujete apod. Jde nám hlavně o obsah.

 

Struktura průvodního videa

No jo, vytvořit prezentaci je jednoduché, ale video? To jsem předtím nikdy nedělal/a!

Ale není Prezentiáda právě o tom? O zkoušení neznámých věcí, o experimentování, o seberozvoji? Pokud to nezkusíme, nikdy nebudeme vědět, jestli by to vyšlo. 

Video Vás navíc připraví na tu těžší část, Krajské kolo. Tam budete říkat úplně to samé, ale déle a naživo. Video Vám pomůže si svůj projev ustálit. 

Co všechno by mělo ve videu zaznít:

  • Představení týmu, jeho složení a školy
  • Vybrané téma a jeho interpretace
  • Cíl prezentace
  • Prostředky použité k jeho dosažení 
  • Shrnutí celé prezentace do jedné věty

S kvalitou videa si nedělejte starosti. Nehodnotí se forma ani projev. Takže ho můžete bez obav natočit někde venku na telefon.

Zní to povědomě? Ano, přesně tak. Zadané video je vlastně jen verbální opáčko předchozí části. Ani v něm nemusí být ukázána vytvořená prezentace. Nejdůležitější je vystupovat sebevědomě a vědět, o čem mluvíte.

 

Jak vymyslet téma

Jak vám asi z hodnocení došlo, obsah je ta nejdůležitější část, a originalita patří mezi jeho části. Body tak můžete velmi jednoduše nahnat na vašem zpracování. Jak ale něco nového vymyslet? Možná to bude znít neuvěřitelně, ale kreativita je dovednost, které se dá naučit. A jako každou dovednost ji je třeba trénovat, abychom v ní mohli být co nejlepší. 

Takzvaná kreativní abeceda je jedno z mnoha cvičení, které vám může při přemýšlení pomoci. Jak funguje? Jak už z názvu vypovídá, úkolem je na každé písmeno abecedy vymyslet, jak téma uchopit.

Např. Téma minulého ročníku: Co by kdyby…

A - auta létala?

B - Bible neexistovala?

C/Č - čarodějové žili mezi námi atd.

Pokud máte s originalitou problém, kreativní abecedu si zkuste. Možná vás napadne i něco úžasného.

 

Jak zpracovat hlavní myšlenku?

Tzv. hlavní myšlenka je jeden z povinných bodů, který se musí objevit jak v prezentaci, tak ve videu. Navíc jenom v jedné větě.  Jak se k ní ale dopracovat, když chci říct tolik věcí?

Je třeba si ji hezky rozkouskovat a na každou část se zaměřit zvlášť. To vám pomůže svoje vlastní téma do hloubky pochopit. Shrnout vše do jedné věty by pak neměl být problém.

Než se do toho, ale pustíte, je třeba si ujasnit a srovnat myšlenky v hlavě. Každý zadání pochopí jinak, bude mít jiné cíle i metody. Zde jde o originalitu a kreativitu. Proto je třeba zeptat se sám sebe: Co od své prezentace a od vás samých očekáváte? Chcete při prezentování docílit toho, že poslouchače informujete, zaujmete nebo přímo inspirujete?  

A komu to vůbec budete prezentovat?  Žákům, se kterými soupeříte, porotcům nebo někomu úplně jinému? Máte už plán, jak chcete své argumenty odprezentovat a pomocí čeho ke svým závěrům dojdete?  Vyprávěním příběhu? Řečnickými otázkami? Dotazníky či grafy? Je to čistě jenom na vás. 

V neposlední řadě je důležité call to action. Kolikrát jste se snažili salvu hádajících se mamlasů sjednotit na jeden společný kompromis jednání? Tomuhle se přesně říká call to action, neboli výzva k akci. 

Pokud své prezentaci opravdu rozumíte a stojíte si za ní, tak byste ji měli být schopni shrnout v jedné větě. Myslíte si, že to zvládnete?

Př. Cílem naší prezentace je informovat o tom, co by se světem stalo, kdyby zaniklo Slunce.

 

Ukázka videa

Natočili jsme pro vás také příklad, jak by takové průvodní video mohlo vypadat. Koukněte a přesvědčte se, že to není nic těžkého.

 

Konec a dotazy

Máš nějaké otázky? Na webu máme sekci s odpověďmi na nejčastější dotazy! Pokud tu svou ale nenajdeš, neváhej nám přes Fórum napsat. Taky ale můžeš kontaktovat přímo nás, organizátory, a my jsme vždy připraveni Ti odpovědět. Zpětné vazby si totiž neváží jenom soutěžící, ale i my. 

Na našem Instagramu a TikToku taky sdílíme nerůznější příspěvky a občas taky pohled do zákulisí, takže nás můžete sledovat i tam!

A to je vše! Díky moc za přečtení tohohle článku, doufáme, že vám při rozhodování trochu pomohl. Tak někdy příště!