Prezentiáda předává 15 % učiva 2. stupně ZŠ a 8 % učiva SŠ (gymnázia)!
Rámcové vzdělávací programy (RVP), které vytváří Národní pedagogický institut. Programy definují a určují, co všechno by si měl žák osvojit na základní škole a gymnáziu. Zároveň jsou podkladem pro Školní vzdělávací programy.
Tento článek je především pro Vás, učitele, abyste věděli co všechno Prezentiáda pokrývá a jak se žáci mohou zlepšit díky Prezentiádě a co je mohou naučit prezentační dovednosti.
Základní školy
Žákům předáváme minimálně jeden bod z každé klíčové kompetence:
-
k učení (4/5 bodů)
-
k řešení problémů (3/5 bodů)
-
komunikativní (5/5 bodů)
-
sociální a personální (4/4 bodů)
-
digitální (4/6 bodů)
Vzdělávací oblasti:
Podle vzdělávacích oblastí naše metodika splňuje 50 z 329 bodů očekávaných výstupů z povinných částí (do bodu 5.9) pro 2. stupeň, tzn. účastí na Prezentiádě si žáci osvojí 15 % celého učiva, které by se měli za 2. stupeň základní školy naučit. Dále se věnujeme se průřezovým tématům Osobnostní a sociální výchovy (Osobnostní rozvoj a Sociální rozvoj) a Mediální výchovy (Receptivní činnost a produktivní činnost).
-
Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk)
-
Komunikační a slohová výchova
-
ČJL-9-1-01 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
-
ČJL-9-1-02 rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
-
ČJL-9-1-03 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
-
ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
-
ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
-
ČJL-9-1-06 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
-
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
-
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
-
ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
-
ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
-
Jazyková výchova (Očekávané výstupy žáka)
-
ČJL-9-2-01 spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
-
Literární výchova (Očekávané výstupy žáka)
-
ČJL-9-3-08 porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
-
ČJL-9-3-09 vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
-
Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace)
-
Závislosti, vztahy a práce s daty
-
M-9-2-01 vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data
-
M-9-2-02 porovnává soubory dat
-
Informatika (Informatika)
-
Data, informace a modelování
-
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
-
I-9-1-02 navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu
-
I-9-1-03 vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní
-
I-9-1-04 zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji
-
Digitální technologie
-
I-9-4-02 ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos
-
Člověk a společnost (Výchova k občanství)
-
Člověk ve společnosti
-
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
-
VO-9-1-04 uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích
-
Člověk jako jedinec
-
VO-9-2-01 objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života
-
VO-9-2-02 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
-
VO-9-2-03 kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
-
Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova)
-
Výtvarná výchova
-
VV-9-1-02 zaznamenává vizuální zkušenost, i zkušenosti získané ostatními smysly, zaznamenává podněty z představ a fantazie
-
VV-9-1-03 zachycuje jevy a procesy v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích – počítačová grafika, fotografie, video, animace
-
VV-9-1-04 vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření
-
VV-9-1-05 rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku
-
VV-9-1-07 ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření
-
Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova)
-
Výchova ke zdraví
-
VZ-9-1-01 respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě
-
VZ-9-1-14 vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
-
Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)
-
Práce s technickými materiály
-
ČSP-9-1-03 organizuje a plánuje svoji pracovní činnost
-
ČSP-9-1-04 užívá technickou dokumentaci, připraví si vlastní jednoduchý náčrt výrobku
-
Design a konstruování
-
ČSP-9-2-01 sestaví podle návodu, náčrtu, plánu, jednoduchého programu daný model
-
Využití digitálních technologií
-
ČSP-9-7-01 ovládá základní funkce digitální techniky; diagnostikuje a odstraňuje základní problémy při provozu digitální techniky
-
ČSP-9-7-02 propojuje vzájemně jednotlivá digitální zařízení
-
ČSP-9-7-03 pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělávání, zábava
-
Doplňující vzdělávací obory
-
Dramatická výchova
-
DV-9-1-01 uplatňuje kultivovaný mluvený a pohybový projev, dodržuje základy hlasové hygieny a správného držení těla
-
DV-9-1-02 propojuje somatické dovednosti při verbálním a neverbálním vyjádření, na příkladech doloží souvislosti mezi prožitkem a jednáním u sebe i druhých
-
DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
-
Etická výchova
-
EV-9-1-01 komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci
-
EV-9-1-05 rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory
-
EV-9-1-07 je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností přispívá k jejich řešení
-
EV-9-1-08 analyzuje etické aspekty různých životních situací
-
Filmová výchova
-
FAV-9-1-10 přijímá po dohodě s ostatními členy týmu roli v tvůrčím týmu a aktivně ji naplňuje
-
FAV-9-1-11 slovně i písemně se vyjadřuje k vlastnímu záměru a především k jeho obsahové struktuře
-
Taneční výchova
-
TPV-9-1-05 v improvizaci i tvorbě uplatňuje své vlastní zkušenosti a zážitky
-
Průřezová témata
-
Osobnostní a sociální výchova (6.1)
-
Kreativní myšlení
-
Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
-
Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů (práce s trémou, improvizace apod.)
-
Sociální komunikace
-
Spolupráce a soutěž
-
Mediální výchova
-
Receptivní činnosti (kritické čtení, stavba mediálního sdělení, fungování a vliv média ve společnosti)
-
Produktivní činnosti (tvorba mediálního sdělení, práce v realizačním týmu
Gymnázia
Na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnáziích žákům předáváme minimálně jeden bod z každé klíčové kompetence:
-
k učení (3/4 bodů)
-
k řešení problémů (4/6 bodů)
-
komunikativní (6/6 bodů)
-
sociální a personální (5/7 bodů)
-
digitální (4/6 bodů)
-
k podnikavosti (4/7 bodů)
Vzdělávací oblasti
Podle vzdělávacích oblastí naše metodika splňuje 28 z 417 bodů očekávaných výstupů, tzn. účastí na Prezentiádě si žáci osvojí více než 8 % celého učiva, které by na Střední škole měli probrat. Pro zajímavost – z okruhu Informatika a informační a komunikační technologie (5.8.1) splňujeme všechny body. Dále se věnujeme průřezovým tématům Osobnostní a sociální výchova (Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti, Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů, Sociální komunikace a Spolupráce a soutěž) a Mediální výchova (Média a mediální produkce, Mediální produkty a jejich významy a Uživatelé).
-
5.1.1.Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura); 12/15b
-
v mluveném projevu ovládá zásady spisovné výslovnosti a pro účinné dorozumívání vhodně užívá zvukové prostředky řeči (modulace síly, výšky hlasu a tempa řeči; umístění přízvuků a pauz, správné frázování)
-
v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči
-
v písemném projevu dodržuje zásady pravopisu a s oporou příruček řeší složitější případy; účinně využívá možností grafického členění textu
-
v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu
-
ve svém projevu uplatňuje znalosti tvarosloví a slovotvorných a syntaktických principů českého jazyka
-
využívá znalostí o větných členech a jejich vztazích, o aktuálním členění výpovědí a o druzích vět podle záměru mluvčího k vhodnému vyjádření myšlenky, k účinnému dorozumívání, logickému strukturování výpovědí a k odlišení záměru mluvčího
-
v mluveném i psaném projevu vhodně využívá slohotvorné rozvrstvení výrazových prostředků češtiny
-
používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti sdělení; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjením tématu
-
při tvorbě vlastního textu mluveného i psaného využívá základní principy rétoriky
-
volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit
-
posoudí a interpretuje komunikační účinky textu, svá tvrzení argumentačně podpoří jeho všestrannou analýzou
-
efektivně a samostatně využívá různých informačních zdrojů (slovníky, encyklopedie, internet)
-
5 4.1. Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ); 10b
-
Člověk jako jedinec 6b
-
objasní, proč a jak se lidé odlišují ve svých projevech chování, uvede příklady faktorů, které ovlivňují prožívání, chování a činnost člověka
-
vyloží, jak člověk vnímá, prožívá a poznává skutečnost, sebe i druhé lidi a co může jeho vnímání a poznávání ovlivňovat
-
porovnává různé metody učení a vyhodnocuje jejich účinnost pro své studium s ohledem na vlastní
-
psychické předpoklady, uplatňuje zásady duševní hygieny při práci a učení
-
využívá získané poznatky při sebepoznávání, poznávání druhých lidí, volbě profesní orientace
-
na příkladech ilustruje vhodné způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi
-
Člověk ve společnosti 3b
-
uplatňuje společensky vhodné způsoby komunikace ve formálních i neformálních vztazích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší konstruktivním způsobem
-
respektuje kulturní odlišnosti a rozdíly v projevu příslušníků různých sociálních skupin, na příkladech doloží, k jakým důsledkům mohou vést předsudky
-
objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost
-
Úvod do filozofie a religionistiky 1
-
zhodnotí význam vědeckého poznání, techniky a nových technologií pro praktický život i možná rizika jejich zneužití
-
5.5.1.Člověk a svět práce (Člověk a svět práce); 1
-
Trh práce a profesní volba 1
-
vhodně prezentuje vlastní osobu a práci, vhodně vystupuje při přijímacím pohovoru nebo konkurzu
-
5.6.2. Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor); 1
-
Umělecká tvorba a komunikace
-
vědomě uplatňuje tvořivost při vlastních aktivitách a chápe ji jako základní faktor rozvoje své osobnosti; dokáže objasnit její význam v procesu umělecké tvorby i v životě
-
5.7.1. Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví) 1
-
Vztahy mezi lidmi a formy soužití
-
korektně a citlivě řeší problémy založené na mezilidských vztazích
-
5.8.1. Informatika a informační a komunikační technologie (Informatika a informační a komunikační technologie). 10/10
-
Digitální technologie 4
-
ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT
-
využívá teoretické i praktické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru k tvůrčímu a efektivnímu řešení úloh
-
organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití
-
orientuje se v možnostech uplatnění ICT v různých oblastech společenského poznání a praxe
-
Zdroje a vyhledávání informací, komunikace 4
-
využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci
-
využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů
-
posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací
-
využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky
-
Zpracování a prezentace informací 2
-
zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru, multimediálních technologií a internetu
-
aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů
-
Průřezová témata
-
6.1 Osobnostní a sociální výchova
-
Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
-
Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů (práce s trémou, improvizace apod.)
-
Sociální komunikace
-
Spolupráce a soutěž
-
6.5 Mediální výchova
-
Receptivní činnosti (kritické čtení, stavba mediálního sdělení, fungování a vliv média ve společnosti)
-
Produktivní činnosti (tvorba mediálního sdělení, práce v realizačním týmu
Zdroje:
https://www.npi.cz/ramcove-vzdelavaci-programy
https://www.npi.cz/ramcove-vzdelavaci-programy-zakladni-vzdelavani
https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/