V Banské Bystrici se tančilo
V pondělí 4. dubna (Apríla) se na Gymnáziu J. G. Tajovského konalo krajské kolo soutěže Prezentiáda pro střední školy, kterého se zúčastnilo 13 týmů.
Po úvodní prezentaci se nám představil tým Dievky z Oravienky, který nám s jejich graficky nádhernou prezentací poukázal na to, že školství už není propojené s realitou a je desítek let pozadu. Tým Acid power nám řekl jejich 11. přikázání "Nikdy nelej vodu do kyseliny!" a vysvětlil nám, proč to tak je. Součástí prezentace bylo i video, jak vypadá, když je živá tkáň politá kyselinou. Následoval tým Obchodniarke, který nám řekl své přikázání: "Uchovaj a nechaj žiť, mysli na to, že jsi dostal a musíš dát!". Představil nám globální světové problémy od přírodních po populační a navrhl řešení, co s tím můžeme dělat. Slečny z Kl'uč k poznaniu nám na příběhu dvou plyšáků z rozdílných prostředí staly studentky stejné školy. Dále nám pověděly, jak by mělo vypadat vzdělávání. Tým Lumus si ke své prezentaci na téma "Jak bych učil já" udělal průzkum. Ze kterého zjistil zajímavé postřehy, co si žáci mysli. Například 20% žáků si přeje více hodin informatiky. Žáci si dále přejí probírané učivo na konci hodiny zopakovat a také si častěji zavtipkoval. Tým Trio Triclosan nám vysvětlil, proč je stejnojmenná látka problematická pro životní prostředí i pro lidské zdraví, kde se s ním setkáváme a jak ho můžeme nahradit. Tým BorWag nám sdělil, proč nemáme splachovat prášky a drogy do záchoda a jaký mají domovy důchodců vliv na vodu v přírodě. O problémech slovenského školství jsme se více dozvěděli od Kyslích rybiček, které mimo jiné navrhuji, aby si žáci mohli dříve volit předměty, které je dříve nachystají do budoucího zaměstnání. VJehoVisti nás pobavili svým odůvodněním 11. přikázání "Ver ve svojom životě natolko, aby si na jeho konci bol se sobou spokojený!". V průběhu prezentace se řešil vliv náboženství a konspiračních teorií na jednotlivce ve společnosti. Sílu žít nám dodaly Falen Angels se svým přikázáním "Ži každý deň akoby bol tvoj posledný. Nie niekoho iného, ale TVOJ. Zjistili jsme od nich, jak moc malá je šance, že se narodíme zrovna my a co je to butterfly effect. Tým DATINA rozpoutal diskusi ohledně používání telefonu žáky. Na jednu stranu občas žáci seriózně potřebují používat mobil. Na druhou stranu pedagog nemůže ohlídat, jestli na tom mobilu žák brouzdá instagramem. Na závěr jsem si nechal Brunetky l.e.s., které nám bravurně odvypraveli svoji prezentaci a ještě k tomu přiměly publikum i porotu, zatančit si s nimi jednoduchý taneček na zlepšení nálady. S tímto vystoupením skončily na prvním místě.
2. místo Lumus (Gymnázium, Turzovka) ve složení: Natália Zbončáková, Barbora Zahatlanová
3. místo Kľúč k poznaniu (Gymnázium M. Hattalu, Trstená) ve složení: Tímea Kubicová, Miriam Saganová