Dinosauři, změna pohlaví nebo důležitost spánku. Známe vítěze středočeského Krajského kola základek!

30.03.2022 | Margareta Verdyck | Soutěžní kola

Čtrnáct nejlepších středočeských týmů, které postoupily z Nominačního kola, se dnes utkalo na Gymnáziu Jana Patočky. Týmy se sešly ze všech koutů Středočeského kraje – ze Slaného, Mělníka, Kutné Hory, Hořovic, Mladé Boleslavi, Poděbrad, a dokonce i z Kunic. Ve vypjatém střetu prezentačních dovedností šlo téměř o všechno. Hlavně tedy o postup do Grandfinále. Všech patnáct týmů ukázalo, co v nich vězí. Vítěz ovšem mohl být jen jeden. Začněme ale popořadě.

Jako první se před publikum postavil tým Přírodovědná rada ZŠ Jungmannovy sady se svou prezentací nově objeveného druhu – učitele přestávkujícího. Ten má podle jejich výzkumu řadu poddruhů. Uveďme například rouškaře, který se vyvinul během distanční výuky a momentálně pomalu vymírá. Další druh – učitel přestávkující třídní – se na chodbách pohybuje hlavně při hledání ztracené třídní knihy. Učitel přestávkující světlonoš se objevuje hlavně brzy ráno a v zimě – přináší do potemnělé třídy světlo a jeho heslem je „Vstáváme!“ Studenti ho moc rádi nemívají. Na další popis už nemáme místo, tak alespoň prostý výčet poddruhů – ekolog, chlebíčkář, playboy, nebo kávičkář. Posledního zmíněného bylo nejtěžší pozorovat – o přestávkách totiž nebyl k nalezení. A závěrečná myšlenka? Dívejme se kolem sebe, nikdy totiž nevíme, na co můžeme narazit.

Jako další se prezentéru chopil tým GVH Káčátka. Ve své prezentaci se zabývali superschopnostmi. Dověděli jsme se, jaké důsledky může mít čtení myšlenek, schopnost se zneviditelnit, teleportace, změna podoby, nebo telekineze, tedy pohybování předměty myšlenkou. Na každou superschopnost nahlíželi třemi pohledy – jaký je jejich myšlenkový základ, jak by ji využili sami a co by se stalo, kdyby ji ovládali všichni. V prezentaci se tak tým GVH Káčátka dostal i k poměrně složitým etickým otázkám – hrozba zvýšení kriminality v případě, že by se všichni uměli teleportovat, ztráta identity v momentě, kdy by lidé mohli libovolně změnit svůj vzhled, nebo ztráta soukromí v důsledku čtení mysli. Závěrečnou myšlenkou prezentace je tedy to, že bychom měli být rádi, že žijeme ve světě, kde superschopnosti neexistují.

Tým Kokosáci se zabýval kontroverzním a velmi aktuálním tématem – změnou pohlaví. Popsal proces změny pohlaví a s tím spojené problémy – hormonální terapii, operace, ztrátu přátel. Kokosáci se zabývali čtyřmi klíčovými otázkami: Přijalo by mě okolí? Co na to rodina? Životní změna? Je to správné rozhodnutí? Dozvěděli jsme se třeba, že při změně pohlaví hrozí ztráta zaměstnání, že matky obecně přijímají změnu pohlaví svých dětí lépe než otcové, nebo že tato změna je nevratná. I přesto ale lidé, kteří cítí, že se narodili ve špatném těle, tento proces podstupují – a žijí díky tomu šťastnější a naplněný život ve vlastním těle. Hlavní myšlenkou jejich prezentace je pochopit menšiny a přizpůsobit se jim.

Větráci se zabývali otázkou, co by se stalo, kdyby nenechali svou mámu vyspat. Na tomto příkladu demonstrovali důsledky spánkové deprivace. Popsali REM a NREM fázi spánku, funkci hipokampu, proces ukládání vzpomínek a informací nebo regulaci emocí. To vše se spánkem úzce souvisí. Nedostatek spánku tak vede k únavě, přejídání, hrozbě zhoršení imunity, vysokého krevního tlaku, a dokonce dvakrát zvyšuje riziko vzniku rakoviny. Větráci upozornili na studii provedenou na vojácích, kteří někdy nespí třeba tři dny v kuse. To vede k výraznému zhoršení jejich vojenského výkonu. Ve vlastním průzkumu pak Větráci zkoumali, kolik toho naspí jejich učitelé, studenti jejich maminky a i jejich samotná maminka. Došli k jasnému závěru – nechejte svou mámu vyspat a budete mít pohodový život!

Jako další si před plátno stoupl Měsíční tým s prezentací na téma kolonizace měsíce. Podmínky pro život na Zemi se totiž neustále zhoršují a lidská populace neustále roste. Proč tedy kolonizovat měsíc? Je to blízké a dostatečně velké vesmírné těleso. Měsíční tým by vyslal na měsíc raketoplány s materiálem a dělníky, kteří by po příletu začali stavět velké kopule. Do těch by se vehnal oxid uhličitý a vysázely se rostliny – a začala by fotosyntéza. V každé kopuli by podle nich měly vzniknout odlišné ekosystémy – savana, tundra, deštný les. Energii by chtěli členové Měsíčního týmu generovat pomocí solárních panelů. Ty by měly díky chybějící atmosféře velmi vysoký výkon. Hlavní myšlenkou jejich prezentace je: „Pojďme se nachystat, dokud není příliš pozdě.“

Tým Hrejsisauři se zabýval otázkou, jak by vypadal svět, kdyby tu ještě žili dinosauři. Ti by podle nich mohli sloužit jako dobré dopravní prostředky, jsou to taky milí domácí mazlíčci. Jejich houpající se ocasy nám můžou posloužit jako příjemná zábava. Býložraví dinosauři jsou navíc skvělé sekačky. Nevýhody jsou jasné – můžou nás zašlápnout, mají vysokou spotřebu potravy a taky by způsobili inflaci na trhu s kosterními pozůstatky. Dále se Hrejsisauři věnovali jednotlivým dinosaurům – tyranosauru Rexovi, brontamicasaurovi, pterodatlovi, tricerapompsovi, nebo hrejsisaurovi. Dále se zabývali současnými dinosaury. V současnosti jsou dinosaurům paradoxně nejpodobnější ptáci, nikoli ještěrky, jak by se mohlo zdát logické. Cílem prezentace bylo představit publiku dosud ne tak známé druhy dinosaurů.

Malé knihomolky nám ve své prezentaci představily svou chystanou knihu. Inspirovaly se například spisovatelkami J. K. Rowling nebo Holly Black. Děvčata ale k fantasy přistupují jinak. Kouzelníci by se podle nich lidem stranili, měli by své vlastní školy, jídlo, živili by se hlavně uměním. Magie by vycházela z jejich nitra a proudila ven jejich končetinami. Každý příběh ale potřebuje svého padoucha. Ten by v tomto světě měl vládnout velmi silnou magií a k jeho poražení by bylo zapotřebí spojit síly velké skupiny dobrých kouzelníků. V jejich světě taky existují mýtické bytosti – jednorožci, delfiky, čjorti, pávové nebo pták ohnivák. Závěrečnou myšlenkou je: knihomolům stačí kousek papíru a udělají všechny světy kouzelnými.

Co kdyby skončil internet? Touto otázkou se zabýval ve své prezentaci tým L&L. Přivedl je k tomu lockdown, během kterého jsme byli na síti naprosto závislí, a nedávný výpadek Googlu. V současnosti je k síti připojeno přes 60 % světové populace, Česko se připojilo v roce 1991. Podle L&L by po konci internetu nastal nesmírný chaos. Ještě větší, než který zažíváme už teď. Došlo by k narušení mezilidských vztahů, zhoršila by se komunikace. Starším lidem by to ale tolik nevadilo. Mohlo by dojít k zahlcení knihoven, které by nápor lidí lačnících po informacích jednoduše nevydržely. Výhodou by mohlo být snížení vlivu dezinformačních webů, konec internetových predátorů, lidé by taky více četli papírové knihy. Negativa ale převažují – pád burz, bankrot technologických firem, mobilních operátorů a jiných poskytovatelů služeb by byl zdrcující. Pravděpodobnost, že k něčemu takovému dojde, je minimální. A když už, pravděpodobně by byl výpadek jen dočasný.

Tým Snowboarďačky se zabýval otázkou, co by se stalo, kdyby se zrušila škola. Existují čtyři typy školáků – šprti, flákači, průměrní žáci a ti, co tam ani nechodí. Na zrušení školy by každý reagoval jinak – šprti by brečeli, flákači sprintovali radostně domů. A jaký by byl důsledek? Bez vzdělání by to holky nikam nedotáhly. Z jejich průzkumu vyplývá, že většina dětí má školu rádo, ale celá pětina na ni nemá žádný názor, prostě tam chodí, protože musí, a další šestina ji považuje za nudnou. 60 % dospělých považuje školu za užitečnou, ale celá čtvrtina o ní říká, že je zbytečná. Závěrečnou myšlenkou je: Jestli nechcete skončit špatně, učte se. I když je to někdy nuda.

Tým Ferrum se zabýval otázkou: Co kdyby nebyl měsíc? Vzhledem k tomu, že Měsíc zachytil řadu asteroidů, umožnil vznik života na zemi. Takže bychom bez něj možná vůbec neexistovali. Jeho zmizením by odezněla část slapových jevů. Vlci by neměli na co výt. Remus Lupin by se neměl čeho bát. Hrozba zmizení Měsíce je reálná – vzdaluje se od nás totiž 4,5 centimetru za rok. To je 45 kilometrů za milion let. Dříve tedy Měsíc musel být Zemi výrazně blíž. A až jednou zmizí, zůstanou nám ještě hvězdy. S touto myšlenkou se tým Ferrum rozloučil.

Co kdyby nebyla hudba? Na tuto otázku hledal odpověď tým Queens. V rádiích by se jen mluvilo. Lidé, kteří u hudby relaxují, by podlehli úzkostem. Rodiče by bez ukolébavek těžko uspávali své děti. Zanikly by umělecké školy. Filmy a seriály by byly bez hudby. Neexistovali by zpěváci ani hudební skupiny. Hudba byla důležitá i v minulosti – naši předkové si zpívali při práci, v kostele, hudba hrála na veselkách, na pohřbech. Nevzniklo by žádné Mozartovo dílo. Nebo Dvořákovo, Bachovo, vlastně kohokoli jiného. Život bez hudby by byl jednoduše prázdný. Nic ji nenahradí. Závěrečnou myšlenkou tedy je: Hudba nejsou jen písničky, ale je to největší dar, který mohlo lidstvo dostat.

Tým Selen, draslík & křemík prezentoval o hypotetické situaci, ve které komunismus nikdy Česko neopustil. Po okénku do historie jsme se dozvěděli, že by u nás nastal všeobecný úpadek. To by znamenalo jen pomalý technologický rozvoj. Pravděpodobně by vznikly malé rodinné podniky a otevírání se světu by bylo jen pomalé. Přišli bychom o zahraniční hudbu, značkové oblečení, fastfoodové řetězce. Naše technologie by měly velmi omezený přístup k zábavě a informacím ze světa. Ve vlastním průzkumu děvčata zjistila, že čtyřem procentům dotazovaných by nevadilo, kdyby komunismus přetrval dodnes. Závěrečnou myšlenkou tedy je: 

Holky z týmu Jonie se zabývaly otázkou co by se stalo, kdyby vybuchla čínská jaderná elektrárna Tianwan. Ta je největší elektrárnou svého druhu na světě. Proč by vlastně mohla vybuchnout? Chyba většinou nastává v reaktoru a to lidským, nebo technickým zaviněním. Jakou sílu by výbuch měl? 632 000 megawattů. To je dvousetnásobek výbuchu černobylské elektrárny. Výbuch ba zasáhl Čínu, Japonsko, Mongolsko a další sousedící státy. Zbytková radiace by se pravděpodobně dostala i do Česka. Výbuch samotný by Evropu neovlivnil, ale ekonomické dopady by pro ni byly zničující. Z Asie by se stal mrtvý světadíl. Závěrečná myšlenka: Doufejme, že Tianwan nikdy nevybouchne.

Prezentace týmu Bábovky nesla název MARVEL: Co by kdyby. Co kdyby se dávaly vojákům séra pro super-vojáky? Co kdyby existovali bohové? Co kdyby všichni pavouci kousnutím předávali superschopnosti? Co kdyby se musely všechny dívky stát Black Widow? Co kdyby existoval mnohovesmír? Co kdybychom dokázali vyrobit umělé srdce, které by nás drželo naživu? Co kdyby existovaly kameny nekonečna? Co kdyby lidé dokázali vyrobit a používat stroj času? Každou hypotézu tým doplnil scénkami, u kterých ucukl nejeden koutek členů publika. Hlavní myšlenka: Je důležité uvědomit si, kde leží hranice reality.

V takovou rozmanitost témat si organizátor Prezentiády ani netroufá doufat. A pro porotce to dnes byl opravdu oříšek. Výsledné pořadí nakonec vypadá takto: První místo obsadili Větráci, druhé si zasloužili členové Přírodovědné rady ZŠ Jungmannovy sady a postup do Grandfinále jen tak tak unikl týmu Selen, draslík & křemík na třetím místě.

Vítězům gratulujeme těšíme se na další setkání na Grandfinále!

1. místo Větráci (EKO Gymnázium a SOŠ Multimediál. studií, Poděbrady) ve složení: Matěj Větrovský, Ema Větrovská
2. místo Přírodovědná rada ZŠ Jungmannovy sady (Základní škola Jungmannovy sady, Mělník) ve složení: Nela Štruplová, Boris Drápal, Tereza Techlovská
3. místo selen,draslík&křemík (Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav) ve složení: Emma Jarolímková, Eliška Brixí