Grandfinále Prezentiády 2021 - Střední školy
Máme za sebou dvanáctý ročník soutěže v prezentačních dovednostech. Prezentiáda 2021 je už minulostí. Co se tedy událo a kdo soutěž vyhrál?
Tento rok se do nominačního kola přihlásilo celkem 92 týmů. Do online kola, kde už je čekala prezentace vybraného tématu před diváky a porotci, postoupilo 80 z nich. Soutěžící si mohli vybrat téma s názvem 90, 60, 90, nebo Správná odpověď neexistuje.
Grandfinále se letos konalo v pátek 10. září., tradičně na půdě Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně. V kategorii středních škol se utkalo nejlepších 21 týmů z celého Česka a Slovenska. Druhý zářijový pátek se stal šťastným pro tým Aglosie, který se soutěže zúčastnil vůbec poprvé a rovnou vyhrál. Grandfinále bylo rozděleno do dvou částí. V dopoledním bloku týmy ve třech skupinách prezentovaly témata CTRL + C, CTRL + V a V zájmu společnosti v zadaných kontextech. Do odpolední části postoupila trojice nejlepších týmů z každé skupiny. Jak se jim vedlo?
Dopolední program
Skupina první
Světlušky – Střední zdravotnická škola, Šumperk, Kladská 2
Tým Světlušky k nám přijel ze Šumperka. ,,Investorům” představily své zamýšlené kurzy první pomoci, kterými by chtěly edukovat firmy a školy. Přestože název týmu indikuje žlutou barvu, slečny prezentovaly v krásných červených šatech.
Sir Milský a lord Dellaberto – Gymnázium J. V. Jirsíka, České Budějovice, Fráni Šrámka 23
Tento tým nezahálel a dlouhou cestu z Českých Budějovic podnikl už den předem. Téma jejich prezentace? Šachy! Na svém koníčku ukotvili otázku, zda počítače a umělá inteligence někdy vůbec předežene lidskou inteligenci a zda je to v zájmu společnosti. A co udělali po své prezentaci? No, šli hrát šachy.
Aglosie – Arcibiskupské gymnázium
Málokdo ví, že slovo aglosie znamená v latině vrozenou vadu řeči. Tou ale rozhodně holky z AG netrpí! Žákům ve škole vysvětloval tým Aglosie fungování totalitních režimů. Na citátech slavných lidí děvčata ukázala, že ne vždy lidé mluví v souladu s tím, jak se chovají. Jedna členka publikum málem strhla k podpoře Sovětského svazu. Porota tak svými dotazy raději přesunula pozornost k diskuzi o demokracii. Touto kontroverzní prezentací ale rozhodně tým Aglosie ukázal své kvality - které ještě potvrdil v odpolední části a obsadil zasloužené první místo.
Selvfølgelig – Gymnázium Jiřího Ortena, Kutná Hora, Jaselská 932
Totalitními režimy se zabýval taky tým Selvfølgelig pocházející z Kutné Hory. Dnes se jeho dva členové potkali po třech měsících (jeden z nich totiž žije v Dánsku). Vybrali si téma V zájmu společnosti, kde přiblížili problematiku totalitních režimů na vědecké konferenci. Svou prezentaci postavili na výzkumu mezi padesáti učiteli, kterých se ptali na to, jak pomáhali režimu a společnosti před rokem 1989.
SHINIGAMI – Jazykové a humanitní GYMNÁZIUM PRIGO, s.r.o.
Tým SHINIGAMI za námi přijel z nejvýchodnější vesnice ČR - z Bukovce. Ve svém vystoupení se zaměřili na kvartální report firmy. Zahrnuli nás spoustou důležitých dat a výsledků. Bylo vidět, že kluci tématu rozumí a porotci si je náležitě vychutnali.
roboClub – Jiráskovo gymnázium, Náchod, Řezníčkova 451
Tým roboClub k nám zavítal z Náchoda. Řadí se mezi týmy, které se Prezentiády letos účastnily poprvé. Před zahájením se jeho členové cítili velmi sebevědomě. Zvolili si téma Ctrl+C, Ctrl+V a ve své prezentaci se snažili pomocí příběhu upozornit na šikanu, důležitost sebepřijetí a otázku jak být sám sebou. Jejich první účast byla úspěšná a skončili na 6. místě.
VeNdeTa – Bilingválne gymnázium Milana Hodžu, Sučany
Tým VeNdeTa ze západního Slovenska patří mezi zkušené mazáky – už třikrát se zúčastnil Prezentiády a podruhé se dostal do Grandfinále. Téma V zájmu společnosti nám soutěžící představili jako Táboroví vedoucí. Zaměřili se na ekologii, hladomor a chudobu. I jednotlivec toho podle nich může hodně udělat, stačí jen malý krůček.
Máj – Gymnázium, České Budějovice, Česká 64
Tým Máj k nám zavítal z Českých Budějovic. V projevu na firemním večírku, odehrávajícím se v prosinci 2020, nám holky představily svůj přelomový projekt. Rozhodly se vypustit do světa vir, aby zachránily Zemi od ekologické katastrofy – při očkování se totiž měly do lidí vpíchnout čipy schopné ovládat mysl. Jejich prezentace očividně fungovala – děvčata si odvezla krásné druhé místo.
Druhá skupina
Poppy – Gymnázium, Praha 4, Budějovická 680
I přes složité dopravní a technické podmínky se tým Poppy na Grandfinále dostavil v dobré náladě. Holky se v rámci své prezentace vžily do role učitelek na 1. stupni, které vysvětlovaly jak skrz klávesové zkratky motivovat lidi. Na konci své prezentace uvedly jako zdroj knihu Malý princ. Motivace se jich po dobu prezentování držela a umístily se na 7. místě.
DIVNOTVOŘI – Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20
Tým Divnotvoři přijel do Brna pro jistotu den předem, aby byli všichni členové odpočatí a čerství. Pro svou prezentaci zvolili téma V zájmu společnosti, které se podle nich lépe hodilo ke kontextu představení projektu vedení firmy. Konkrétně se rozhodli zabývat tématem fast fashion. Publiku nastínili způsob pěstování bavlny a ukázali výhody nakupování v secondhandových obchodech. Nakonec nám představili vlastní kolekci vytvořenou speciálně pro Grandfinále, kterou měli při prezentování na sobě.
P&O - Péťa a Olda – Gymnázium, Plzeň, Mikulášské nám. 23
Tým P&O – Péťa a Olda z Plzně zažil večer před Grandfinále čtyři stěhování. Navzdory tomu měl stále dobrou náladu. Nenechte se zmást, tento tým je už trojnásobným účastníkem Prezentiády a dvojnásobným účastníkem Grandfinále. Pro pitch novým investorům zvolili kontroverzní téma – pohřby. Připravili si pro porotu a obecenstvo revoluční produkt v pohřebnictví – černé třívrstvé balení smutečních kapesníčků. Diváci ani porota se však nenechali morbidním tématem odradit a Péťa s Oldou si odvezli 4. místo.
Konstelace – Gymnázium T. G. Masaryka Zastávka, příspěvková organizace
Tým Konstelace to sem na ESF měl takříkajíc “za uchem”. Přijel k nám z nedalekých vesnic u Brna. Při jejich prezentaci jsme se ocitli v domově důchodců. Tým se zaměřil na pojem tolerance a mezigenerační předsudky a jejich přednes přesně odpovídal požadavkům staršího publika – byl jasný a neuspěchaný. Na závěr si vypůjčili citát od Dalajlámy „Soucit a tolerance nejsou známkou slabosti, ale znamením síly.“
Fallen Angels – Gymnázium Turzovka
Tým Fallen Angels na ESF do Brna dorazit nemohl, to mu ale nezabránilo se soutěže zúčastnit alespoň na dálku. Na simulované vědecké konferenci zabrousily holky do DNA, vyslovily konspirační teorie o klonování a dotkly se i naklonované ovečky Dolly.
HUKLUK – Gymnázium F. G. Lorcu
Tým HUKLUK za námi přicestoval ze středního Slovenska. Pro svou motivační řeč před akcí si vybrali téma Ctrl+C, Ctrl+V. Před swapem, tedy akcí určenou na výměnu oblečení mezi lidmi, přednášeli o tématu fast fashion.
Sparks – Gymn. sv. T. Akvinského
Holky z týmu Sparks k nám dorazily z východního Slovenska – z Košic. Tento tým se fyzicky dostavil pouze ve dvou, ale díky moderním technogiím se připojila i třetí členka. Vybraly si téma Ctrl+C, Ctrl+V, kde se zaměřily na krásy Slovenska.
Skupina třetí
Diagnózou realisti – Gymnázium, Nový Jičín, příspěvková organizace
Tým s názvem Diagnózou realisti sice pochází z Nového Jičína, ale na Prezentiádu utekli z přírodovědného kurzu ve Valticích k nám na ESF MUNI. Ujali se jednoho z nejnáročnějších úkolů, který naši soutěžící můžou dostat – prezentovali jako první. Nenechali se ale rozhodit a předvedli skvělý výkon. Téma CTRL+C, CTRL+V zpracovali ve formě večerních zpráv a publiku přiblížili problematiku autorských práv. Svým výkonem dosáhli na páté místo a odnášejí si diplom, který jim (snad) nikdo neokopíruje.
Srdcová trojka – Gymnázium Jiřího Ortena, Kutná Hora, Jaselská 932
Srdcová trojska na Prezentiádě není nováčkem, na Grandfinále jsou ovšem poprvé. Pro svoji prezentaci si vybrali téma Ctrl+C, Ctrl+V, kde se zaměřili na krásy virtuálního cestování. Publikum zavedli dokonce na prohlídku Velkého korálového útesu.
ŽENY V ČIERNOM – Gymnázium sv. Jána Pavla II
Tým ŽENY V ČIERNOM k nám přijel vlakem z Popradu už den před Grandfinále. Holky nám vysvětlily, že každý student je vlastně plagiátor. Každý totiž někdy opisoval a podle soukromého průzkumu, který děvčata uspořádala, by to většina studentů udělala znovu.
MR2SL = 1 – Gymn. sv. T. Akvinského
Slovenský tým MR2SL=1 musel do Brna podniknout osmihodinovou cestu vlakem, přijeli proto už den předem. Slečny z týmu MR2SL=1 nám na firemním večírku představily svůj revoluční nápad na robota, který ukáže, jak se chováte k ostatním lidem. Celá prezentace se nesla v duchu ,,Dostaneš, co dáváš".
Kráska a zvíře – Jazykové gymnázium Pavla Tigrida, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tým z moravskoslezské metropole se rozhodl na vědecké konferenci vydat směrem showbyznysu. Dech divákům vyrazila prezentace zaměřená na kariéru Taylor Swift a autorská práva spojená s jejími alby.
Sokrati – Jazykové a humanitní GYMNÁZIUM PRIGO, s.r.o.
Tým Sokrati má za sebou náročnou cestu z Ostravy, ale ani časné vstávání jim náladu nezkazilo. Dostali kontext Pitch nového projektu investorům a vybrali si téma V zájmu společnosti. Představili světu revoluční nápad na vodíkové baterie. Nerozhodila je jediná otázka, ať už byla sebekomplikovanější, a svou vysněnou miliardu dolarů by jim reální investoři bezpochyb dali. Sokrati obsadili třetí místo.
Po ukončení dopolední části se porota poradila a vybrala z každé skupiny 3 týmy, které postoupily do části odpolední. Pro tu si spolupořadatelská firma Deloitte společně s pořadatelem Student Cyber Games přichystala 9 názorů, ze kterých si každý tým jeden vylosoval. Soutěžící dostali hodinu, ve které se měli připravit na obhajobu názoru před porotou, diváky a moderátorem, který prezentoval názor opačný.
Odpolední část
Hranice zletilosti by měla být snížena na 16 let. - Poppy
,,Plně svéprávným se člověk stává zletilostí. Zletilosti se nabývá dovršením osmnáctého roku věku.” Takto citoval § 30 o zletilosti občanského zákoníku na začátku svého projevu tým Poppy. Zastával totiž názor, že hranice zletilosti by měla být snížena na 16 let. Zletilost je podle nich jenom číslo, stejně jako u řízení. Moderátor se ohradil, že ke kompletní dospělosti (mentální i biologické) dochází až ve 25 letech. Holky se nedaly a vytasily se s dalším návrhem – řízení by mělo být povolené jen omezeně s dohledem. Na tento výrok byl moderátor připraven a reagoval argumentem, že okolo 18 let se vybourá 20 % řidičů, ale o 2 roky později je to už jen polovina. V následné diskuzi s publikem se debata posunula ke konzumaci alkoholu. Moderátor přišel s myšlenkou – při současném nastavení sice mladí pijí alkohol i před dosažením 18 let, ale snížení této hranice by mohlo posunout nelegální pití do ještě nižších věků. Holky kotrovaly argumentem, že mladší se o alkohol tolik nezajímají a dospívající 16+ by mohli mít přístup k bezpečnému alkoholu.
Moderní technologie nás učí být nesamostatnými - Sokrati
Sokrati nás zaplavili argumenty. 8 z 10 Američanů získává věci z internetu a bez něj by nevěděli, jak a kde je sehnat. Informace jsou podávány algoritmy, aniž bychom nad tím museli přemýšlet. Ztrácíme kontakt s ostatními lidmi, přicházíme o řeč těla a přidává se k tomu psychická nestabilita. Závislost na moderních technologiích stále vzrůstá, už se blíží hranici 90 %. Sokrati argumentovali, že lidé se uzavírají do telefonu a jejich samostatnost upadá. Na druhou stranu moderátor vyzdvihl, že se díky technologiím stáváme nezávislými na ostatních. Ale debata pokračovala a soutěžící přednesli argument: ,,Technologie brání dětem v rozvoji.” Moderátor konstatoval, že ve školách se využívají interaktivní pomůcky jako je Kahoot. Sokrati diskusi uzavřeli tím, že technologie nám sice umožňují nespoléhat se na ostatní lidi, ale tato “závislost” se jen přenáší, a to právě na technologie.
Vrcholoví sportovci mají adekvátně vysoké platy - MR2SL = 1
,,Jedno zranění může sportovcům zničit celou kariéru.” Příběhem o slavném fotbalistovi Ronaldovi začal svůj projev tým MR2SL = 1. Soutěžící zastávali názor, že mzda je úměrná výkonu a výsledkům. Finanční odměna patří mezi jednu z větších motivací sportovce. Naopak moderátor tvrdil, že profesionálové by měli mít plat vyšší na nižší úrovni – vydělávají méně než kolik spotřebují. Diskuze se posunula k daním. Na světě existují daňové ráje, kde si často sportovci zřizují trvalý pobyt, a tak se daně nevrací zpět do země, kde reálně peníze vydělávají. Tým se nenechal ,,utlouct argumenty” a diskuzi ukončil faktem, že každý stát je individuální, a tím, že ho reprezentuje, sportovec svůj stát podporuje.
Sobecké myšlení přináší užitek i jiným osobám. – Máj
,,Syndrom vyhoření postihuje až 20 % společnosti.” Tímto výrokem zahájil tým Máj svoje vystoupení. Altruismus je sobecký, protože se k ostatním chováme hezky pro dobrý pocit, který potom máme. I týmová práce je výsledkem sobectví. Moderátor se zeptal, jestli i pomáhání lidem může poškodit obě strany? Odpověď holek byla kladná, ale dodaly, že sobectví musí být zdravé a nesmí zacházet do extrémů. Evolučně platí, že jsme přežili díky tomu, že jsme sobečtí.
Ve společnosti by měla fungovat absolutní svoboda slova. – Diagnózou realisti
Kritika nás posouvá a bez zpětné vazby se neobejdeme. ,,Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem...” Takto citoval tým Diagnózou realisti Listinu základních práv a svobod a uvedl nás do diskuze o absolutní svobodě slova. ,,Falešné poplašné zprávy by zůstaly bez trestu?” oponoval moderátor. Tým odvětil, že s absolutní svobodou by se mohly zlepšit morální hodnoty a falešné zprávy by nemusely vznikat. Ihned následoval druhý dotaz oponenta, jestli je v pořádku, aby lidé mohli propagovat totalitní režimy. Finalisté odpověděli, že spektrum názorů, které si bude každý sám filtrovat, je lepší než obecný filtr.
Televizní reality shows mají velký přínos pro společnost. - Aglosie
Kdo by neznal pořad Pošta pro tebe, který je tu s námi již 13 let. Reality show prezentují všechny vrstvy společnosti, každý v nich najde to své, na rozdíl od filmů. Tým Aglosie tvrdil, že reality show se tak jmenují proto, že ukazují reálný život. Na druhou stranu existuje řada reality shows, kde se producenti snaží o vyhrocenost a kontroverzi, čímž šikanují účinkující.
Vyučování dějepisu na školách je přeceňované. – P&O – Péťa a Olda
Víte, co se stalo v roce 1212? 1378? 1868? Tým P&O – Péťa a Olda poukázal na absurditu výuky dějepisu na českých školách. Ty kladou důraz na velice staré historické události, žáci ale potom neznají moderní dějiny. V diskusi padl tam návrh na změnu vzdělávacích plánů. Moderátor připomenul, že rámcový vzdělávací program neovlivňuje časovou dotaci jednotlivých témat. P&O dále uvedli, že to, co se aktuálně děje, je mnohem více ovlivňováno moderními dějinami, než těmi skutečně starými. Moderátor oponoval, že tradiční výuka dějepisu – od prehistorie po současnost – nám pomáhá pochopit svět v rámci souvislostí.
Dospělý je člověk šťastnější než jako dítě. – Sparks
Když vám, dětem, rodiče nechtěli něco koupit, byli jste naštvaní, ale museli jste se s tím smířit. Bylo to tak? Vzpomenete si na tu dobu? Tým Sparks, který prezentoval hybridně (kapitánka se připojila přes videohovor), se zeptal přítomných na to, jestli si vzpomínají na dobu, kdy byli sami dětmi. V dospělosti se spousta věcí změní – můžete si dělat, co chcete a kdy chcete. Moderátor ale upozornil na důležitý fakt – dospělí kromě práv mají i povinnosti, které děti nemají. Děti mají možnost se rozvíjet – ať už někde na hřišti, na procházce či při sportování. Ale co dospělí? Holky pohotově odvětily, že i dospělí mají příležitosti se rozvíjet. Finální tvrzení Sparks publikum i porotu odzbrojilo:,,Dospělí si dokážou najít víc způsobů, jak být šťastní. Naproti tomu malým dětem je jednodušší štěstí sebrat.”
Vězni by neměli mít právo volit. – roboClub
V České republice je 19 tisíc vězňů. Listina základních práv a svobod říká, že VŠICHNI mají právo podílet se na veřejné správě. Tým roboClub ale říká, že věznění samo o sobě je potlačení těchto práv, a proto je v pořádku potlačit i právo volební. Moderátor naopak poznamenal, že vězni jsou stále svéprávní občané, ne všichni z nich jsou odsouzení za vraždu nebo podobně závažné trestné činy a 65% vězňů se o politiku aktivně zajímá. Kluci z roboClubu namítali, že vězni žijí v neprostupné sociální bublině a nemají ponětí o politické situaci. Populisté by tak mohli “lovit” jejich hlasy a tím ovlivňovat volby. “20 tisíc vězńů ale tvoří jen asi 0,4 % z 5 milionů všech voličů,” namítl moderátor. Ale stále je to část. Konec debaty byl o začleňování vězňů do společnosti. Soutěžící ukončili svou prezentaci větou: ,,Vězni by do společnosti měli být začleněni, ale volby by neměly být ta první věc, se kterou se setkají.”
Soutěžící ale neodešli s prázdnou - odnesli si sladkosti od společnosti Mentos, deskovky od Albi, poukazy od Tepfactoru, bylinné čaje od FluidumTé, poukazy od Prezi, předplatné od Isibala, poukazy od Psaní Hravě, diáře od Dolleru, plakáty s příručkami od JakSeRychleNaučit.cz, předplatné na své časopisy od společnosti Chip, poukazy na testování IQ od Mensy, slevový kód od KAVE footwear a výrobky od kosmetické firmy Artiffine. Od firmy Education.cz získal vítězný tým EduPlán. Učitelé pěti nejlepších škol byli odměněni Pedagogickým diářem. Ti nejlepší získali poháry od On Glazz.
Konečné pořadí
1. místo Aglosie (Arcibiskupské gymnázium)
2. místo Máj (Gymnázium, České Budějovice, Česká 64)
3. místo Sokrati (Jazykové a humanitní GYMNÁZIUM PRIGO, s.r.o.)
- místo P&O – Péťa a Olda
- místo Diagnózou realisti
- místo roboClub
- místo Poppy
- místo Sparks
- místo MR2SL = 1