) Online kola a rady přímo z Microsoftu! - Prezentiáda

Online kola a rady přímo z Microsoftu!

24.03.2020 | Adéla Kmoníčková | Interview

Letošní ročník Prezentiády je tak trošku speciální. Poprvé v historii soutěže si vyzkoušíte online prezentování! Tento způsob prezentování však není zrovna dvakrát jednoduchý, a pro mnohé to možná bude solidní výzva. V dnešním článku vám Vladimír Hruban představí, jakými výhodami online prezentování oplývá.

Pro začátek se všem soutěžícím a čtenářům představ. Jak se to vlastně přihodilo, že teď s tebou dělám rozhovor?

Mé jméno je Vladimír Hruban, v Microsoftu pracuji jako produktový manažer pro oblast moderního pracoviště. Mám na starosti produkty jako právě Microsoft Teams, nástroje Office 365 a další. Dnes spolu mluvíme, protože Microsoft se stal partnerem Prezentiády a staráme se o technickou část krajských kol, která budou probíhat právě přes náš produkt Microsoft Teams.

Zůstaneme chvíli u Prezentiády. Jaký má pro tebe soutěž význam a co si o ní myslíš?

Prezentiádu znám už dlouhou dobu. Sám jsem velký fanda prezentování a zároveň jsem kouč soft skills. Za mě dává soutěž ohromný smysl, protože všechno, co dnes děláme, je potřeba nějakým způsobem prezentovat – ať už veřejnosti, našemu šéfovi nebo našim klientům. Myslím si, že je skvělé, že existuje soutěž, která prezentování podporuje už na základních a středních školách!

Super! Teď se dostáváme k dnešnímu tématu – online prezentování. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi prezentováním “naživo” a prezentováním online?

Ačkoliv cíl je stejný, tedy předat nějakou myšlenku, jedná se o dvě naprosto odlišné disciplíny. Při prezentování naživo máme živý kontakt s audiencí, což může při online prezentování chybět. Většinou má totiž obecenstvo vypnutý mikrofon, pokud nemáte webkamery, tak nejste vidět, chybí oční kontakt a je daleko těžší udržet pozornost publika, takže je potřeba prezentace dělat kratší. Zároveň musíte spoléhat na to, že všichni poslouchají a vnímají, co říkáte. Při online prezentování může také chybět zpětná vazba od publika jako při klasickém prezentování. A zároveň je potřeba ještě více dbát na správnou artikulaci a nemluvit rychle, aby vám bylo na druhé straně hovoru dobře rozumět.

Na co by si měl dávat soutěžící pozor, co by mohlo pokazit jeho výkon?

První věc – stejně, jako když jdeme prezentovat klasicky naživo, je potřeba si vše dopředu vyzkoušet, a to ideálně přes tu konkrétní technologii (v tomto případě tedy Microsoft Teams). Vyzkoušet si, jak se vše ovládá, jak schůzky přes aplikaci probíhají, a tak dále. Druhá věc – je potřeba se připravit v nějakém klidném prostředí, takže určitě nedoporučuji prezentovat z nějaké kavárny nebo obdobného rušivého prostředí. Najděte si doma nějaký klidný koutek s neutrálním pozadím, protože v okamžiku, kdy budete používat webkameru, nechcete, aby za vámi běhali další členové domácnosti. Samozřejmě je dobré vyzkoušet si internetové připojení, abyste si byli jisti, že budete dobře slyšet. I před začátkem prezentace si zkontrolujte, že vás všichni dobře slyší, že jste si nezapomněli zapnout mikrofon, a tak dále – o technice jako takové snad ani mluvit nemusím.

Jaké jsou výhody online prezentování a na co by se člověk měl zaměřit, aby zaujal audienci?

Velká výhoda je, že se člověk dokáže spojit s daleko větším počtem lidí, než by to bylo možné na jednom místě. Už mám za sebou prezentace, kdy jsem mluvil s lidmi napříč několika kontinenty – a to právě díky online schůzkám. Tohle je za mě velká výhoda. Skvělé je také využívat nové možnosti moderních technologií. Když si voláme s webkamerou, tak nás technologie dokáže (například pomocí změny pozadí) přenést na úplně jiná místa. Další výhodou je možnost jednoduše vytvořit nahrávku celého vystoupení. Dalo by se namítnout, že nahrávku můžete vytvořit i pomocí kamery, ale v našem případě vám stačí něco, co už v podstatě máte – počítač s webkamerou a mikrofonem, případně i sdílený obsah, třeba ve formě prezentace. Nepotřebujete celý štáb s často drahou technikou, nemusíte výsledný záznam nijak zpracovávat nebo sestřihávat. Celkově si tedy myslím, že se jedná o vylepšení té zkušenosti s prezentováním jako takové.

Říkal jsi, že vyučuješ soft skills. Měl bys nějaké speciální tipy pro soutěžící?

Jak už jsem říkal dříve, určitě si to předem vyzkoušejte. Improvizace je skvělá věc. Osobně si nemyslím, že je důležité si dopředu sepsat nějaký scénář, který pak prostě přečtete. Věřte mi, to je pak poznat. Na druhou stranu, ty body, které si před vystoupením vyzkoušíte, budou pro vás jednodušší k přednesu a zároveň vás nerozhodí žádná mimořádná situace. Je třeba si také uvědomit, že při online prezentování je potřeba daleko lépe artikulovat a hlídat své tempo hlasu. Právě proto, že nemáte zpětnou vazbu od publika, je složitější rozpoznat, zda mluvíte moc rychle nebo moc pomalu. A proto je lepší zvolit pomalejší tempo. A ještě jedna rada nakonec - nestyďte se zapnout si webkameru. Ačkoliv to po vás v soutěži pravděpodobně nikdo chtít nebude, zlepší to celkový pocit z vašeho vystoupení.

Je něco, co bys na závěr soutěžícím vzkázal?

Určitě! Hrozně si to užijte. Jak už jsem zmínil předtím, online prezentování je naprosto novou a samostatnou disciplínou, která je velmi potřebná. Je naprosto běžné, že různá jednání a prezentace probíhají online – ať už díky globalizaci společnosti jako takové, nebo díky tomu, že firmy sídlí v různých koutech republiky nebo dokonce celého světa. Nebo se třeba potřebujete narychlo spojit s někým, kdo není zrovna na místě k dispozici. Kromě toho také dnešní firmy často podporují práci z domova a celkově práci odkudkoliv. Proto je online prezentování naprosto validní disciplínou, kterou vás ve škole nejspíš nikdo neučí. Je proto skvělé využít příležitost, kterou soutěž jako Prezentiáda nabízí. Dostanete zpětnou vazbu, poučíte se, a až přijdete do práce nebo budete podnikat, budete daleko připravenější na realitu. Přeji všem hodně štěstí!