T&T 4 – Jak oslovit publikum?

31.03.2014 | Eva Pětvalská | Tipy a triky

Prezentaci máte zmáknutou, všechno odevzdáno, a na monitoru to vypadá, že už to prostě lépe udělat nejde? Nápad, psaná forma a dobrá osnova jsou skvělý základ, ale pro precizní prezentování je třeba ještě o trochu víc. Jak zaujmout publikum a udržet si pozornost diváků po celou dobu vašeho vystupování? 

Kontakt s divákem

Můžete mít sebelepší obrázky, geniální nápady a úžasně zajímavý typ písma, ale pokud diváka nezaujmete svým výstupem, po chvíli začne zkoumat výzdobu na zdech okolo a je to v háji. Všichni jsme tak trochu egoisti a každý divák chce, aby jste mu věnovali alespoň kousek své pozornosti. Lidé v publiku musí mít pocit, že je prezentace věnována jim, každému divákovi byste měli věnovat několik svých pohledů. Ale vyvarujte se zírání. Také nezaměřujte veškerou pozornost na jednoho člověka, popřípadě na obrázek na zdi, který visí za publikem. Tréma je potvora, proto si minimálně jedenkrát vyzkoušejte, třeba ve třídě, navázat oční kontakt se svými spolužáky. Soustřeďte se na to, abyste „projeli“ celé hlediště pohledem a neuhýbali. Dobře mohou posloužit i řečnické otázky, ale vyhněte se konkretizaci typu „Ano, přesně jako ta milá usměvavá dáma v červeném triku.“

Nakažlivá nálada

Stejně snadné jako chytit rýmu, je lehké „chytit“ od někoho náladu. Pokud kolem vás lidé budou celý den zamračení a protivní, brzy se to na vás přenese. Naštěstí to funguje i obráceně. Budete-li ve společnosti usměvavých a dobře naladěných lidí, budete se hned cítit lépe. Na to nezapomínejte během svého prezentování. Snažte se být pozitivní a svou energii přenést směrem k publiku. Pokud vás samotné nebude prezentování bavit, jak pak může zaujmout někoho dalšího?

Vizuální stránka prezentace

Prezentace, na kterou se dobře kouká, je super, ale neměla by zastínit dovednosti samotných prezentujících. Vizuální stránka prezentace by určitě neměla odvádět pozornost od vašeho týmu. Slidy jsou více méně jen doplněním vašeho verbálního projevu, kde byste měli zdůraznit hlavní myšlenky a body vaší práce. Prezentace, kterou si může divák přečíst doma sám, je k ničemu, obsah musíte dotvořit vy a váš tým. Zkuste to tak, jakoby ona bez vás byla k ničemu, a ne naopak.

Vystup z řady

Zkuste se vyhnout kolonce „neurazí, ale ani neohromí“, nebuďte průměrní. Vložte do prezentování kus sebe, zaujměte něčím novým, nápadem, vtipem, inovativní myšlenkou. Buďte kreativní a hlavně sami sebou. Na druhou stranu, nic se nemá přehánět a tak se držte hesla „všeho s mírou“. Obrázky, fotografie, animace, zvukové efekty – to všechno může prezentaci zdokonalit, ale také zhatit, když to s těmito doplňky přeženete.

Nonverbální komunikace a pohyby

Stát jako solný sloup na místě není zrovna ideální stav. Vytvořte si kolem sebe pole, ve kterém se budete pohybovat. Vše si nacvičte a domluvte předem, abyste „nekradli“ pole svým spoluhráčům v týmu. Pokud mluvíte, zkuste udělat krok dopředu, směrem k divákovi. Až skončíte, ustupte a dejte prostor kolegovi. Také si zkuste pohlídat křečovitá a přehnaná gesta. Lidé, kteří jsou nervózní, mohou nevědomky mávat rukama, nebo si nervózně točit vlasy. Tato gesta však odhalíte, jen když si svůj výkon před diváky vyzkoušíte. Proto nepodceňujte přípravu a nespoléhejte na improvizaci.

S přípravami to nepřehánějte

Rozhodně se neučte celý text nazpaměť. Zpaměti odříkaný text působí křečovitě a nemá ten správný spád. Mluvte plynule, dělejte si pauzy, pohlídejte si intonaci. Navíc pokud se něco učíte jako básničku, snadno můžete ztratit nit, což by vás mohlo vykolejit natolik, že už správně nenavážete. Proto projev mějte určitě dobře natrénovaný, ale také se připravte na možnost, že budete muset trochu improvizovat. Zkuste zůstat co nejvíce přirození. Nepoužívejte cizí slova, nebo výrazy, které běžně nepoužíváte. Mluvte tak, jak je to pro vás přirozené a nesnažte se působit dokonale. Jak už bylo zmíněno výše, zůstaňte sami sebou. 

Závěrem snad jen dodat, že prezentace musí někam směřovat, bezcílné tlachání nikoho nezaujme. Pokud váš projev nemá žádný směr, posluchač to pozná a následně vás odmění svým znuděným výrazem, nebo hlasitým zíváním. Buďte sebejistí, přesvědčte diváky, a hlavně porotu o tom, že vy jste ti nejlepší!