Prezentiáda předává 15 % učiva 2. stupně ZŠ a 8 % učiva SŠ (gymnázia)!

16.01.2023 | Pavlína Skudová | Organizace

Rámcové vzdělávací programy (RVP), které vytváří Národní pedagogický institut. Programy definují a určují, co všechno by si měl žák osvojit na základní škole a gymnáziu. Zároveň jsou podkladem pro Školní vzdělávací programy.

Tento článek je především pro Vás, učitele, abyste věděli co všechno Prezentiáda pokrývá a jak se žáci mohou zlepšit díky Prezentiádě a co je mohou naučit prezentační dovednosti. 

Základní školy

Žákům předáváme minimálně jeden bod z každé klíčové kompetence:

  • k učení (4/5 bodů)
  • k řešení problémů (3/5 bodů)
  • komunikativní (5/5 bodů)
  • sociální a personální (4/4 bodů)
  • digitální (4/6 bodů)

 

Vzdělávací oblasti:

Podle vzdělávacích oblastí naše metodika splňuje 50 z 329 bodů očekávaných výstupů z povinných částí (do bodu 5.9) pro 2. stupeň, tzn. účastí na Prezentiádě si žáci osvojí 15 % celého učiva, které by se měli za 2. stupeň základní školy naučit. Dále se věnujeme se průřezovým tématům Osobnostní a sociální výchovy (Osobnostní rozvoj a Sociální rozvoj) a Mediální výchovy (Receptivní činnost a produktivní činnost).

  • Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk)

    • Komunikační a slohová výchova 
      • ČJL-9-1-01 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
      • ČJL-9-1-02 rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
      • ČJL-9-1-03 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
      • ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
      • ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
      • ČJL-9-1-06 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
      • ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
      • ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
      • ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
      • ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
    • Jazyková výchova (Očekávané výstupy žáka)
      • ČJL-9-2-01 spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
    • Literární výchova (Očekávané výstupy žáka)
      • ČJL-9-3-08 porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
      • ČJL-9-3-09 vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
  • Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace)

    • Závislosti, vztahy a práce s daty
      • M-9-2-01 vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data 
      • M-9-2-02 porovnává soubory dat
  • Informatika (Informatika)

    • Data, informace a modelování 
      • I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat 
      • I-9-1-02 navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu 
      • I-9-1-03 vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní 
      • I-9-1-04 zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji
    • Digitální technologie 
      • I-9-4-02 ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos
  • Člověk a společnost (Výchova k občanství)

    • Člověk ve společnosti
      • VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí 
      • VO-9-1-04 uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích
    • Člověk jako jedinec
      • VO-9-2-01 objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života 
      • VO-9-2-02 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek 
      • VO-9-2-03 kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
  • Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova)

    • Výtvarná výchova
      • VV-9-1-02 zaznamenává vizuální zkušenost, i zkušenosti získané ostatními smysly, zaznamenává podněty z představ a fantazie 
      • VV-9-1-03 zachycuje jevy a procesy v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích – počítačová grafika, fotografie, video, animace 
      • VV-9-1-04 vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření 
      • VV-9-1-05 rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku
      • VV-9-1-07 ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření
  • Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova)

    • Výchova ke zdraví
      • VZ-9-1-01 respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě
      • VZ-9-1-14 vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
  • Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)

    • Práce s technickými materiály
      • ČSP-9-1-03 organizuje a plánuje svoji pracovní činnost
      • ČSP-9-1-04 užívá technickou dokumentaci, připraví si vlastní jednoduchý náčrt výrobku
    • Design a konstruování
      • ČSP-9-2-01 sestaví podle návodu, náčrtu, plánu, jednoduchého programu daný model
    • Využití digitálních technologií 
      • ČSP-9-7-01 ovládá základní funkce digitální techniky; diagnostikuje a odstraňuje základní problémy při provozu digitální techniky 
      • ČSP-9-7-02 propojuje vzájemně jednotlivá digitální zařízení 
      • ČSP-9-7-03 pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělávání, zábava 
  • Doplňující vzdělávací obory

    • Dramatická výchova
      • DV-9-1-01 uplatňuje kultivovaný mluvený a pohybový projev, dodržuje základy hlasové hygieny a správného držení těla 
      • DV-9-1-02 propojuje somatické dovednosti při verbálním a neverbálním vyjádření, na příkladech doloží souvislosti mezi prožitkem a jednáním u sebe i druhých 
      • DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
    • Etická výchova
      • EV-9-1-01 komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci
      • EV-9-1-05 rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory
      • EV-9-1-07 je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností přispívá k jejich řešení 
      • EV-9-1-08 analyzuje etické aspekty různých životních situací
    • Filmová výchova
      • FAV-9-1-10 přijímá po dohodě s ostatními členy týmu roli v tvůrčím týmu a aktivně ji naplňuje 
      • FAV-9-1-11 slovně i písemně se vyjadřuje k vlastnímu záměru a především k jeho obsahové struktuře
    • Taneční výchova
      • TPV-9-1-05 v improvizaci i tvorbě uplatňuje své vlastní zkušenosti a zážitky
  • Průřezová témata

    • Osobnostní a sociální výchova (6.1)

      • Kreativní myšlení
      • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
      • Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů (práce s trémou, improvizace apod.)
      • Sociální komunikace
      • Spolupráce a soutěž
    • Mediální výchova

      • Receptivní činnosti (kritické čtení, stavba mediálního sdělení, fungování a vliv média ve společnosti)
      • Produktivní činnosti (tvorba mediálního sdělení, práce v realizačním týmu

Gymnázia

Na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnáziích žákům předáváme minimálně jeden bod z každé klíčové kompetence:

  • k učení (3/4 bodů)
  • k řešení problémů (4/6 bodů)
  • komunikativní (6/6 bodů)
  • sociální a personální (5/7 bodů)
  • digitální (4/6 bodů)
  • k podnikavosti (4/7 bodů)

Vzdělávací oblasti

Podle vzdělávacích oblastí naše metodika splňuje 28 z 417 bodů očekávaných výstupů, tzn. účastí na Prezentiádě si žáci osvojí více než 8 % celého učiva, které by na Střední škole měli probrat. Pro zajímavost – z okruhu Informatika a informační a komunikační technologie (5.8.1) splňujeme všechny body. Dále se věnujeme průřezovým tématům Osobnostní a sociální výchova (Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti, Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů, Sociální komunikace a Spolupráce a soutěž) a Mediální výchova (Média a mediální produkce, Mediální produkty a jejich významy a Uživatelé).

  • 5.1.1.Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura); 12/15b

    • v mluveném projevu ovládá zásady spisovné výslovnosti a pro účinné dorozumívání vhodně užívá zvukové prostředky řeči (modulace síly, výšky hlasu a tempa řeči; umístění přízvuků a pauz, správné frázování)
    • v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči
    • v písemném projevu dodržuje zásady pravopisu a s oporou příruček řeší složitější případy; účinně využívá možností grafického členění textu
    • v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu
    • ve svém projevu uplatňuje znalosti tvarosloví a slovotvorných a syntaktických principů českého jazyka
    • využívá znalostí o větných členech a jejich vztazích, o aktuálním členění výpovědí a o druzích vět podle záměru mluvčího k vhodnému vyjádření myšlenky, k účinnému dorozumívání, logickému strukturování výpovědí a k odlišení záměru mluvčího
    • v mluveném i psaném projevu vhodně využívá slohotvorné rozvrstvení výrazových prostředků češtiny
    • používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti sdělení; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjením tématu
    • při tvorbě vlastního textu mluveného i psaného využívá základní principy rétoriky
    • volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit
    • posoudí a interpretuje komunikační účinky textu, svá tvrzení argumentačně podpoří jeho všestrannou analýzou
    • efektivně a samostatně využívá různých informačních zdrojů (slovníky, encyklopedie, internet)
  • 5 4.1. Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ); 10b

    • Člověk jako jedinec 6b
      • objasní, proč a jak se lidé odlišují ve svých projevech chování, uvede příklady faktorů, které ovlivňují prožívání, chování a činnost člověka
      • vyloží, jak člověk vnímá, prožívá a poznává skutečnost, sebe i druhé lidi a co může jeho vnímání a poznávání ovlivňovat
      • porovnává různé metody učení a vyhodnocuje jejich účinnost pro své studium s ohledem na vlastní
      • psychické předpoklady, uplatňuje zásady duševní hygieny při práci a učení
      • využívá získané poznatky při sebepoznávání, poznávání druhých lidí, volbě profesní orientace
      • na příkladech ilustruje vhodné způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi
    • Člověk ve společnosti 3b
      • uplatňuje společensky vhodné způsoby komunikace ve formálních i neformálních vztazích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší konstruktivním způsobem
      • respektuje kulturní odlišnosti a rozdíly v projevu příslušníků různých sociálních skupin, na příkladech doloží, k jakým důsledkům mohou vést předsudky
      • objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost
    • Úvod do filozofie a religionistiky 1
      • zhodnotí význam vědeckého poznání, techniky a nových technologií pro praktický život i možná rizika jejich zneužití
  • 5.5.1.Člověk a svět práce (Člověk a svět práce); 1

    • Trh práce a profesní volba 1
      • vhodně prezentuje vlastní osobu a práci, vhodně vystupuje při přijímacím pohovoru nebo konkurzu
  • 5.6.2. Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor); 1

    • Umělecká tvorba a komunikace
      • vědomě uplatňuje tvořivost při vlastních aktivitách a chápe ji jako základní faktor rozvoje své osobnosti; dokáže objasnit její význam v procesu umělecké tvorby i v životě
  • 5.7.1. Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví) 1

    • Vztahy mezi lidmi a formy soužití
      • korektně a citlivě řeší problémy založené na mezilidských vztazích
  • 5.8.1. Informatika a informační a komunikační technologie (Informatika a informační a komunikační technologie). 10/10

    • Digitální technologie 4
      • ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT
      • využívá teoretické i praktické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru k tvůrčímu a efektivnímu řešení úloh
      • organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití
      • orientuje se v možnostech uplatnění ICT v různých oblastech společenského poznání a praxe
    • Zdroje a vyhledávání informací, komunikace 4

      • využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci
      • využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů 
      • posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací 
      • využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky
    • Zpracování a prezentace informací 2
      • zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru, multimediálních technologií a internetu
      • aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů
  • Průřezová témata 

    • 6.1 Osobnostní a sociální výchova 

      • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
      • Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů (práce s trémou, improvizace apod.)
      • Sociální komunikace
      • Spolupráce a soutěž
    • 6.5 Mediální výchova

      • Receptivní činnosti (kritické čtení, stavba mediálního sdělení, fungování a vliv média ve společnosti)
      • Produktivní činnosti (tvorba mediálního sdělení, práce v realizačním týmu

Zdroje:

https://www.npi.cz/ramcove-vzdelavaci-programy 

https://www.npi.cz/ramcove-vzdelavaci-programy-zakladni-vzdelavani 

https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/