T&T 6 - Komunikační dovednosti

16.03.2012 | Zdeněk Záhora | Tipy a triky

Umíte mluvit? Sdělit přátelům i učitelům přesně to co máte na mysli? Komunikace a komunikační dovednosti – tyto pojmy jsou v současné době skloňovány ve všech pádech. Proč tomu tak je? 

 

Komunikace jako pojem

Slovo komunikace je odvozeno z latinského communicare, což znamená v nejširším slova smyslu sdělit či spojovat. Jedná se tedy o přenos informací mezi lidmi ve formě určitého sdělení. Tento proces se realizuje především prostřednictvím jazyka. Součástí komunikace je ale rovněž komunikace mimoslovní neboli neverbální, která se uskutečňuje pomocí našich gest, výrazu obličeje, postoje a dalších aspektů. Dle psychologických průzkumů je celkový dojem z naší komunikace ovlivněn nejvíce právě našimi neverbálními projevy (dokonce z 55 %!). Hlas působí zhruba z 35 % a podstata sdělení tvořená slovy ovlivňuje posluchače nejméně (z necelých 10 %).

Kromě sdělovací a dorozumívací funkce v komunikaci ale vždy hraje významnou roli také vzájemné ovlivnění jednotlivých účastníků komunikačního procesu. Cílem komunikace může být totiž jak pouhé sdělení naší myšlenky či vyjádření názoru, tak rovněž případné přesvědčení našeho komunikačního partnera o správnosti našich postojů. A to už nás stojí nepochybně více komunikačního úsilí.

 

Co si představit pod komunikačními dovednostmi?

Komunikační dovednosti lze označit také jako „měkké dovednosti“ neboli „soft skills“. Je jich celá škála – například sem lze zařadit obranu proti manipulaci, asertivitu, umění řešit konflikty, vést diskusi, vést a koordinovat poradu týmu, ale i schopnost naslouchání či empatie. Mezi komunikační dovednosti patří mimo jiné i průběžná koncentrace na dané téma, o němž se hovoří, schopnost obhájit vlastní názor, diskuse o názorech druhých a mnoho dalších.

Základem komunikačních dovedností je, kromě umění práce s hlasem a se slovy, které je předmětem rétoriky, rovněž určité sladění verbální a neverbální složky komunikace. Člověk, který vás bude slovy přesvědčovat o svém názoru, ale nepodívá se vám přitom do očí a bude si udržovat odstup nebo křížit ruce či nohy před tělem, na vás asi nebude působit úplně důvěryhodně. Řečník musí být vždy ztotožněn s tématem, o němž hovoří, a podpořit jej rovněž neverbálně – například mimicky.

 

Proč zlepšovat komunikační dovednosti?

Odpověď na tuto otázku by měla být zřejmá. Komunikace s druhými je nezbytnou součástí našich životů. Každý den řešíme nejrůznější situace, v nichž je třeba komunikovat (někdy jsou označované jako komunikační situace). Proto je nutností komunikační dovednosti ovládat a soustavně na nich pracovat.

 

Každodenní komunikace

Možná se ale přesto můžete ptát, proč bychom měli na své komunikaci pracovat. Cožpak nekomunikujeme ve svém životě nepřetržitě? Jsme přece v každodenním kontaktu se spoustou lidí – s rodiči, učiteli, přáteli a mnoha dalšími. Komunikace je pro nás samozřejmostí.

Je to pravda. Ale položme si další otázky: probíhá naše komunikace opravdu vždy vhodně a efektivně? Můžeme s ní být skutečně spokojeni? Působíme na ostatní takovým dojmem, jaký si přejeme vzbudit, a dosahujeme správných výsledků? 

Už jen příklady z každodenního života nasvědčují, že tomu tak mnohdy není. Třeba tehdy, když druhá osoba nepochopí zcela správně naše sdělení. Dochází pak zbytečně k různým nedorozuměním. Může se nám stát, že se někoho svou řečí dotkneme, aniž bychom to měli v úmyslu. A podobných případů si jistě všichni domyslíme více. 

Je třeba si také uvědomit, že na trhu práce je náš úspěch často nejvíce odvislý od prvního dojmu, který zvolené společnosti obvykle zprostředkovává zkušený personalista. A ten se zaměřuje právě zejména na naše neverbální chování a slovní vyjadřování, z něhož dokáže vyčíst mnohé. 

 

S čím nám vhodně osvojené komunikační dovednosti pomohou

Dobře zvládnuté komunikační dovednosti a techniky nám proto mohou pomoci v mnoha oblastech: při studiu, hledání zaměstnání, v běžném pracovním životě. Nutno poznamenat, že většina současných zaměstnání se bez komunikace opravdu neobejde – jedná se totiž zejména o povolání pro extroverty. Vzpomeňme si na manažery, obchodníky, bankéře, herce, učitele, politiky, úředníky. Ale i jako introvert, například osoba umělecky zaměřená, která se realizuje právě v oblasti umění, budete muset čas od času komunikovat, abyste svá díla uplatnili.

A co víc – lze říci, že prakticky v žádné situaci nelze nekomunikovat! I když totiž zrovna nemluvíme, mnoho o sobě vypovídáme již svým vzezřením, gesty, pohyby, pohledem, chováním a dalšími aspekty, které naše okolí hodnotí.  

Člověk, který umí vhodně komunikovat, bude tedy dosahovat zákonitě větších úspěchů ve svém povolání. Ale co víc - může fungovat úspěšněji a být spokojenější rovněž v osobním životě. 

Snad každý z nás touží dojít až ke svým cílům. Najít zaměstnání, které jej bude naplňovat. A přitom být oblíben v kolektivu a vycházet dobře jak s kolegy, tak i s přáteli.

A osvojené komunikační dovednosti jsou právě tím nejlepším pomocníkem, který nám při cestě za úspěchem a spokojeností může pomoci.

Dobrý pocit z úspěšného pohovoru či rozhovoru, z diskuse, která přispěla k vyřešení problému či k řešení konfliktu, případně vydařené obchodní jednání přece stojí za to!

 

Tak mnoho úspěchů!

 

 

Autor: Ing. Lenka Holečková
O autorovi:
Ing. Lenka Holečková je absolventkou Vysoké školy ekonomické v Praze, kde se v rámci specializace Podniková ekonomika a management zaměřila především na malé a střední podniky a oceňování podniku. Následně působila několik let v bankovnictví jako úvěrový analytik. V současné době studuje na Vysoké škole ekonomické doktorské studium na Fakultě financí a účetnictví a zabývá se tam mimo jiné výukou rétoriky.