T&T 3 – Jak má vypadat prezentace

23.02.2011 | Adéla Šrutová | Tipy a triky

O tom, jak má vypadat správná prezentace, byly už napsány eposy, a přesto se u většiny z nich setkáme s prohřešky, které kazí výsledný dojem. Dnes se proto zaměříme na několik základních tipů, jak udělat svou prezentaci lepší.

 

Prezentace nebude mluvit za vás

Bez ohledu na to, kolik grafů, obrázků a textu vaše prezentace obsahuje, nejdůležitější je mluvený projev. Úkolem prezentace není zahltit diváka natolik, že vyčerpaně sedí a zíraje na plátno neví, zda dříve zkoumat graf, všímat si obrázků, nebo poslouchat přednášejícího.

Prezentace by měla být jen doplňkem vašeho projevu. Pokud však chcete mít doplněk kvalitní, zkuste se řídit následujícími radami:

·         první dojem hraje roli – nejen u lidí, ale i u prezentací. A zapůsobit není tak těžké. PowerPoint nabízí mnoho šablon, které dodají celému souboru jednotný vzhled, ale každý je zná a pozná. Originálním designem zaujmete diváky i porotce.

TIPHotová kouzla dovedou samotné barvy. Stačí jen najít vhodnou barvu pozadí a textu, aby jedno pro druhé nezanikalo.

Takhle opravdu raději ne:


·         velké a barevné obrázky – každý obrázek by měl mít optimální velikost, aby divák nemusel složitě luštit, co že to tam v rohu plátna vlastně je. Na druhou stranu pozor u obrázků s nižším rozlišením – jejich „natahování“ a následné deformace jsou zabiják každého výstupu.

TIP: Nejlepší dojem udělají vlastní obrázky, než ty stažené z Internetu. Navíc u vlastních fotek sami můžete rozhodnout o tom, co na nich vlastně bude, proto jsou nejlepším doplňkem vaší prezentace.

·         animace a efekty – pokud už jsou používány, měly by být jednotné a pro lidské oko přirozené. A každopádně užívané s rozumem a mírou.

TIP: Bývá lepší zvolit pomalejší efekt – nikdo nechce své posluchače smést ze židle úlekem. Na druhou stranu u animací textu nikdo nechce čekat, až se písmenko za písmenkem v ladných spirálách usadí na svoje místo.

·         písmo – jednoznačně by mělo mít na každém snímku prezentace jednotný vzhled. Důležitá je jeho velikost – musí být čitelné odkudkoliv v místnosti a mělo by odpovídat promítání na plátně. Minimální velikost by se měla pohybovat kolem 20 bodů.

Neméně důležité jsou i fonty. Patkové písmo se člověku čte pomaleji, zato si je více zapamatuje, proto se doporučuje používat jej pro nadpisy. Fonty bez patky čteme snáze, proto je vhodné použít je ve zbytku textu.

TIP: Pokud chceme něco zvýraznit, použijeme tučný text. Zásadně nepodtrháváme – pouze odkazy.

Takhle také raději ne:

·         video – nesmíme si plést prezentaci s projekcí. Video by prezentace měla obsahovat jen za předpokladu, že úzce souvisí s tématem prezentace a jeho délka by neměla přesáhnout 3 minuty.

TIP: Navíc nezapomínejte na časový limit Prezentiády 8-10 minut. Z tohoto důvodu je lepší video vynechat.

·         pravopisné chyby – čeština je krásný jazyk, ale staví do cesty překážky v podobě četných pravidel. Pokud nepatří k vašim silným stránkám a opravdu se nechcete znemožnit, raději se poraďte s vyučujícím češtiny nebo Pravidly českého pravopisu.

TIP: Možná i to je dobrý důvod, proč mít v prezentaci textu co nejméně.

 Všeho s mírou

Závěrem malé shrnutí - PowerPoint sice skýtá mnoho možností, jak vyšperkovat prezentaci. Na druhou stranu si musíme položit otázku, zda je to opravdu to pravé ořechové. To, co vypadá efektně, nemusí být efektivní. Opravdu je nutné na slide opsat všechno, co chcete říkat? Vždyť stačí jenom stručné body, které pomohou dodržovat osnovu výkladu. A to čekání, než text či obrázky přiskáčou ve spirálách na své místo, také málokoho baví. Nezapomínejte na to, že čas vaší prezentace je 8-10 minut a při nedodržení limitu oběma směry je každý tým sankciován odečtem bodů.

Radí loňská prezentiádnice Adéla Šrutová (tým Tři sestry): „Každý z nás má odlišný vkus, což se odráží i v Prezentacích. Náš tým shledává animace a efekty PowerPointu kýčovitými, proto byly naše prezentace obojího prosté. Co jsme „zanedbaly“ v efektech, to jsme nahradily v obrázcích. Sice to byla veliká časová investice (jeden víkend zabralo focení + další úpravy fotek do finální podoby nedaly sestře Báře Kampové po celý týden spát), ale jednoznačně stála za to. Výsledek se líbil nám i porotě. A vůbec nejdůležitější je hlavní myšlenka prezentace. Musí mít hlavu a patu, na druhou stranu je potřeba něco obětovat časovému limitu a ponechat jen to opravdu důležité a nejlepší.“