T&T 2: Jak postavit tým

17.02.2011 | Adéla Šrutová | Tipy a triky

Týmová práce se stala běžnou v nejrůznějších oblastech. Klade se na ni důraz v zaměstnání i ve školách a čím dříve si ji člověk osvojí, tím lépe. Hodnotí se i v Prezentiádě – proto je tu několik tipů a rad.

 

V současné době je mnoho zaměstnání založeno na kooperaci týmu, který tvoří členové, jejichž schopnosti a dovednosti jsou různorodé. Pracovní skupiny často mají jednu hlavní nevýhodu – to, co je spojuje, je pouze jejich pracovní cíl. Zaměstnavatelé předchází možným problémům v kolektivu teambuildingy, které mají skupinu stmelit. V tomto ohledu mají všichni prezentiádníci výhodu – tým pro Prezentiádu je pouze tříčlenný a složený ze spolužáků/kamarádů, kteří se mezi sebou dobře znají. I přes neformální vztahy však nic nebrání tomu vybudovat tým na profesionální úrovni.

Motivace týmu

Radí loňská prezentiádnice Adéla Šrutová (tým Tři sestry): „Každý člen týmu by měl mít jasno v tom, proč se do soutěže hlásí a čeho by rád dosáhl. A vůbec to nemusí být výšiny prvních míst. V našem případě šlo hlavně o navýšení sebevědomí, s kterým mám (nejen) já velké problémy. V tomhle ohledu nám byl velice nápomocný učitel informatiky, který nás do soutěže přihlásil. Den před krajským kolem nás vzal do hodiny informatiky maturantů, kterým jsme měly prezentaci odvykládat. (Mimo jiné – zkuste si u sebe na škole domluvit něco podobného – zkouška před skutečným publikem udělá divy!) Roztřesené a rozklepané jsme se snažily hýřit vtipem a oslnit. Odměnou nám byla ostrá, avšak konstruktivní kritika. Namísto plácání po ramenou a neupřímné chvály pořádně ledová sprcha. Odcházely jsme ten den jako spráskaní psi se sebevědomím nula. Ale probudilo to v nás přesně ten pocit, že CHCEME dokázat úplně všem, že nejsme žádné nuly. Motivovalo nás to k přeskočení vlastního stínu – a jednoznačně se to vyplatilo!“

TIP: Ujasněte si, čeho chcete dosáhnout, jaký je váš cíl. Ten by měl však vyhovovat všem v týmu – nesmí být malou výzvou ani nedosažitelnou metou, protože v obou případech motivace snadno opadne. Pamatujte, že ve skupině se cíle dosahuje snáz, než když je člověk na všechno sám.

Úlohy v týmu

V profesních týmech bývá uspořádání nehierarchické – každý z členů si je v konkrétní pracovní skupině roven, ačkoliv v běžném pracovním procesu má každý jiné postavení. Tak by to mělo být u týmů v Prezentiádě. Každý tým by měl mít pouze svého kapitána, který není však šéfem, ale má zejména funkci mluvčího. Mluvčí má za úkol jménem týmu během soutěže jednat s pořadateli – viz Pravidla. Důležité je nezapomínat, že tým je během prezentace posuzován jako celek – hodnocení za kooperaci týmu může dosáhnout až 20 bodů, což je pětina bodů z celkového možného počtu bodů!

Rovnost v rozhodování však znamená i rovnost v práci na prezentaci odvedené. Při tvorbě a vymýšlení prezentace by měl každý člen týmu přispět svými nápady a schopnostmi. Rozhodně by nemělo jít o práci jednoho člověka, na které se vezou další dva. Na konečném vystoupení to bude jasně patrné a výsledný efekt prezentace bude nulový. Úspěšná prezentace není kvalitní pouze po technické stránce, ale podle vystupování člověka, který ji prezentuje.

TIP: Zkuste si nejprve sednout a sepsat všechny návrhy k tématu „Naše škola za deset let“. Zjistíte tak, jaké představy a nápady máte a v jakém duchu se prezentace bude nést. Určitě také nebude problém domluvit se s vyučujícím na „studijním volnu“, které můžete využít k malému „team buildingu“.

Vystupování týmu

Vzpomeňte si na Tři mušketýry – „Jeden za všechny, všichni za jednoho.“ Takový by měl být i váš výstup. Vaše výhoda je v tom, že můžete spolupracovat se svými spolužáky, které dobře znáte a jste spolu dobře sehraní. Nutné je však zůstat přirození a na nic si nehrát. Prezentace není divadlo, kde má každý roli danou scénářem. Posluchač prezentace snáz odpustí jedno či dvě zaváhání, když vidí, že spolu tým spolupracuje a nebojí se i improvizovat. Naopak málokdo je zvědavý na prezentaci, kde má každý naučenou roli slovo od slova a když se přeřekne nebo přeskočí jednu větu, způsobí paniku zbytku týmu.

TIP: Je jedno, jestli je tým klučičí, holčičí nebo namíchaný. Záleží hlavně na sehranosti všech členů, na tom jestli mají podobný smysl pro humor. Důležité je, aby si všichni v týmu rozuměli a uměli se vzájemně podpořit. Všichni se tak budou cítit víc v pohodě a dobře naladění určitě zaujmou všechny posluchače.

 

 

Článek vznikl ve spolupráci s loňským vítězným týmem Tři sestry.

Pro další tipy a triky sledujte stránku Prezentiády na Facebooku.