T&T 1 – Jak vyhovět pravidlům soutěže?

11.02.2011 | Adéla Šrutová | Tipy a triky

 

V prvním článku T&T se podíváme na možná triviální, avšak jednu z nejdůležitějších oblastí Prezentiády. Jsou jí pravidla nezbytně nutná pro dodržení, bez nichž nelze soutěží projít. 

 

 

Základ tvoří tým (jak by měl ideální tým vypadat bude naznačeno v dalším díle T&T). Tým musí být tvořen třemi středoškoláky, kteří mají nápad a chuť se soutěže účastnit. A ta chuť je důležitá – ať už to bude chuť vyhrát, nabrat zkušenosti nebo chuť se na den či dva ulít ze školy.

Na týmy čekají hlavně tyto úkoly:

1.       Přihlásit se

Když máte tým, je nutné se přihlásit. Přihlášení není nijak záludné a probíhá prostřednictvím webové stránky Prezentiády v sekci Přihlášení. Tady čeká formulář, který je potřeba vyplnit všemi požadovanými informacemi (a to i včetně platných mailových adres – jejich prostřednictvím získáte všechny další důležité podrobnosti o dalším průběhu soutěže) a nahrát prezentaci. Nezapomeňte na to, že uzávěrka přihlášek do soutěže je 18. března 2011.

2.       Kritéria prezentace

Vaší fantazii, originalitě i designérskému pojetí prezentace se meze nekladou. Jsou tu však některá ALE, která je pro dodržení všech požadavků nutné splnit. Každá z přihlášených prezentací musí obsahovat předem daný první a poslední slide. Vzhled dalších slidů je už čistě jen na vás.

Druhou významnou podmínkou je, že prezentace nesmí překročit velikostí limit 5 MB. Protože prezentace často bývají založeny na fotkách a obrázcích, je tu několik tipů pro vás.

·         vyhnout se formátům jako je .bmp a .dib

·         nejlepší je použití komprimované fotky – formát .jpg nebo .jpeg, případně .gif nebo .png

Přesto před odesláním finální verze prezentace pečlivě zkontrolujte její velikost.Důležité je i to, jaký formát bude prezentace mít. Podmínkou je, aby každá prezentacebyla ve formátu .ppt nebo .pptx , ač mnozí řečníci jako podklad pro svůj výstup používají samotné obrázky, dokumenty v .pdf nebo texty psané ve Wordu. Samotnou prezentaci lze tvořit v jakémkoliv programu. Nicméně pořadatelé doporučují použít pro tvorbu prezentace aplikaci Microsoft PowerPoint, protože zaručí stoprocentní kompatibilitu.

 Časový plán

 

Posledním základním bodem pro úspěch v soutěži je i doba, po kterou budete prezentovat. Nezapomeňte, že se jedná o časový interval 8 – 10 minut a jeho nedodržení oběma směry znamená ztrátu bodů. Proto si zkuste prezentaci odříkat několikrát nanečisto a změřit si čas. Při přesahu zvažte, jestli nejsou některé informace nadbytečné a zkuste je omezit tak, aby byly srozumitelné a zároveň výstižné, aby neunudily posluchače. Při opačném problému zase zkuste něco málo přidat. Můžete se například domluvit se spolužáky, aby vám řekli, kde by uvítali hlubší vysvětlení problému.

Rada loňské prezentiádnice:

„Pravdou je, že málokdy se povede prezentaci udělat tak, aby byla v limitu. Je důležité se v týmu domluvit a případně některé slidy vymazat, ačkoliv vám to bude třeba líto. Porota i diváci nejvíce ocení originalitu, a to i v oblastech jako jsou vlastní fotky v prezentaci. Sice to dá více práce, ale výsledek jednoznačně stojí za to!“

Závěrem doporučujeme pročíst si pravidla soutěže a seznámit se s nimi do detailů. Posledním doporučením je sledovat stránku Prezentiády na Facebooku – jednak se tu dozvíte nejaktuálnější informace, ale i další tipy nejen odborníků, ale i účastníků.