T&T - Porota, publikum a jak je zaujmout

29.03.2017 | Petra Plachá | Tipy a triky

Teď už stačí jen krůček ke skvělé prezentaci. Víte, jak vhodně zvolit barvy, co si správně obléci, jak poutavě mluvit a třeba i jak přijít na dobrý nápad nebo sehnat kvalitní informace. Ale v prezentační místnosti nejste sami. Zbývá poslední věc, nad kterou byste se měli zamyslet. Jsou to porotci, publikum a jak je zaujmout.

Na to, že je potřeba zaujmout a udržet pozornost posluchačů jsme narazili hned několikrát. Cíl celé prezentace je přeci předat něco ostatním, a tak celý její úspěch záleží na tom, jestli vás diváci budou chtít poslouchat.

K udržení pozornosti pro začátek stačí, když se posluchači budou cítit příjemně. Pokud bude prezentace hezkým zážitkem pro vás, tak i na publikum bude působit dobře, proto začněte u sebe. Poperte se se svou nervozitou a trochu si pohlaďte ego. Vždyť už jen to, že před nimi stojíte, je úspěch, teď už zbývá jen začít.

Zahájení prezentace často rozhodne o tom, jestli divák usoudí, že vás chce poslouchat. Začátek byste proto měli mít dobře připravený, tak aby ukázal, že vy jste ten správný člověk na správném místě. Když navíc v úvodu vynecháte „Takže dobrý den…“ a přidáte nějakou zajímavost nebo překvapivou informaci, pozornost si jistě vysloužíte.

Prezentovat jste přišli svým posluchačům, a tak se jim nezapomeňte věnovat. V publiku jsou lidé jako vy, nemáte se čeho bát. Věnujte jim úsměv, který určitě ocení, a připojte k tomu trochu očního kontaktu. Nedívejte se do země, ukažte, že se nebojíte a podívejte se porotě i divákům do očí. Hlediště si můžete například rozdělit do několika sektorů a pohledy mezi nimi střídat, abyste na nikoho nezapomněli.

Dalším dobrým způsobem, jak zaujmout, je zapojit diváky. Pokud prezentujete o nějakém předmětu, určitě neuškodí, pokud ho přinesete s sebou a ke konci necháte kolovat. Podobné je to se zajímavými řečnickými otázkami, které přinutí diváky se zamyslet, nebo se můžete zeptat přímo posluchačů, ale u toho si rozmyslete, koho se ptáte. Způsobů, jak zapojit diváky je mnoho, stačí jen vybrat ten vhodný, který se hodí k vaší prezentaci.

Závěr je stejně důležitý jako začátek. Měl by shrnout předchozí myšlenky, zopakovat to nejpodstatnější a vše ucelit. Neměli byste jím sdělovat nové informace a nezapomeňte, že poděkovat za pozornost, je vždy slušnost.  Dobře volte slova, závěr hodně ovlivní to, jak si bude publikum prezentaci pamatovat, a tak se snažte, aby byl dojem pozitivní.